نوشته شده توسط : sadis
سیما بینا

فیلم مستند "سیما بینا؛ صدای همیشه سبز" از تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی پخش می‌شود

"شیرازی ها می گن سیما بینا شیرازیه، مازندرانی ها می گن سیما بینا مازندرونیه. کردهای کرمانچ شمال خراسان می گن کُرده. من نمی گم نیستم. من می گم آره. جواب من اینه که بله من هستم. من متعلق به همه این فرهنگهایی ام که رو موسیقی شون کار کردم و حتی فرصت نشده و کار نکردم... متعلق به همه اونها هستم".

سیما بینا که در بیرجند زاده و از دوره نوجوانی زندگیش را در تهران سپری کرده، با این جملات نگاه خود به موسیقی محلی ایران و تعلق و علائق فرهنگی خود را بازگو می کند.

او امروز بعد از پنج دهه کار و پژوهش در موسیقی نواحی گوناگون ایران، مرزهای موسیقایی این نواحی را پشت سر گذاشته و گویی ستاره موسیقی محلی همه مردم ایران شده است.

سیما بینا از نه سالگی با تشویق و یاری پدرش احمد بینا که هم ارتشی بود و هم اهل موسیقی، به برنامه کودک رادیو ایران راه یافت و با خواندن ترانه های مردمی خراسانی معروف شد. او چند سال بعد در نوجوانی با پیشنهاد داود پیرنیا، یکی از خوانندگان ثابت برنامه گلها (گلهای صحرائی) شد و خود و ترانه هایش در دل مردم شهر وروستا جا گرفتند.

با اینکه بیش از سی سال است که پای او به سالن ها و صحنه های موسیقی ایران نرسیده و صدایش تنها از راههای غیر مستقیم یا در خارج از ایران به گوش دوستدارانش می رسد، اما علاقه مندان و طرفدارانش در اطراف جهان چند برابر شده اند.

فیلم "سیما بینا، صدای همیشه سبز" به مدت ۵۵ دقیقه زندگی این هنرمند را از محل تولدش بیرجند که محل آشنایی او با موسیقی مردم است تا محل های برگزاری کنسرت هایش در سالن های بزرگ موسیقی اروپا و آمریکا دنبال می کند و فراز و فرود های بیش از نیم قرن زندگی موسیقایی او را به تصویر می کشد.

صدا ها و تصاویر دوران کودکی و نوجوانی و ترانه های قدیمی او که به ندرت شنیده و دیده شده اند، خاطرات خود و خانواده اش از روزهای آغاز فعالیت های هنری و سفرهای او به روستاها برای جمع آوری ترانه های مردمی قسمتی از این فیلم است.

تحصیل نقاشی در دانشکده هنر های زیبا و نقاشی هایی که در "مرز بین حس بینایی و شنوائی" آفریده شده اند، دقایقی دیگر از فیلم را به خود اختصاص داده اند.

در بخشی دیگر از فیلم "سیما بینا، صدای همیشه سبز" توقف کارهای هنری و زندگی او بعد از انقلاب اسلامی به دلیل ممنوعیت صدای زن بررسی می شود و با بررسی راهکارهای او برای غلبه به مشکلات و کوشش برای ادامه حیات موسیقی اش ادامه می یابد. ملاقات های مداوم با استادان موسیقی محلی، تشکیل کلاسهای موسیقی خصوصی و اجرای کنسرت های خانگی بیننده را با سیما بینا به این محل ها می برد.

در بخش آخر فیلم حضور در سالن های کنسرت خارج از کشور از یک طرف و ارتباط مداوم و نزدیک او با موسیقی مردم ایران در اقصی نقاط کشور از طرف دیگر به تصویر کشیده می شود.

پژوهش های سیما بینا برای جمع آوری لالایی های زنان که به اعتقاد او می توانند اولین آواهای موسیقی محلی باشند و انعکاس دهنده درد و رنج و امید و آرزوهای زنان هستند، فیلم "سیما بینا، صدای همیشه سبز" را به پایان خود نزدیک می کند در حالیکه سیما بینا به صراحت می گوید که این لالایی ها نه برای خواباندن کودکان که برای بیداری است.

تصاویر ویدیوهای خانگی و موسیقی های قدیمی که با کیفیت بالا ضبط نشده و سیما بینا را در موقعیت های گوناگون نشان می دهند چنان جذابند که از بیننده انتظار می رود کمبود های آنها را به عنوان سندی تاریخی از زندگی یکی از مشهور ترین خوانندگان موسیقی مردمی معاصر ایران بر ما ببخشد.

فیلم مستند

سیما بینا؛ صدای همیشه سبز

از تلویزیون فارسی بی بی سی

دوشنبه ۲۹ اسفند ساعت ۱۲:۱۰ دقیقه شب به وقت تهران (۸:۴۰ بعد از ظهر به وقت لندن)

سه شنبه اول فروردین ساعت ۶ بعد از ظهر به تهران (۲:۳۰ بعد از ظهر به وقت لندن)

جمعه ۴ فروردین ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت تهران (۱۱:۳۰ به وقت لندن)



:: برچسب‌ها: مرخصی , دختر , هندوستان ,
:: بازدید از این مطلب : 751
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

پلیس فرانسه در حال تحقیقات برای شناسایی فرد مهاجم است

مقامات پلیس فرانسه اعلام کرده‌اند که یک مرد مسلح با تیراندازی در مقابل یک مدرسه یهودیان در شهر تولوز در جنوب غرب فرانسه، دست‌کم چهار نفر، از جمله سه کودک را کشته است. این اقدام با واکنش‌ تند رهبران‌ اسرائیل و سازمان‌ها‌ی‌یهودی در سراسر جهان روبرو شده است.

این حمله صبح روز دوشنبه ۱۹ مارس (۲۹ اسفند)، در مقابل مدرسه‌ای در شمال شرق شهر تولوز رخ داد و در جریان آن، یک پسر نوجوان نیز به شدت زخمی شد.

نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه که به تولوز رفته، این حمله را فاجعه‌ای هولناک خوانده است.

او که به همراه وزیر آموزش و پرورش و وزیر کشور فرانسه، به تولوز رفته است، گفت که این حمله نه فقط به یک شهر که به کل فرانسه انجام شده است.

پلیس فرانسه در حال تحقیقات برای شناسایی فرد مهاجم است.

شاهدان عینی گفته‌اند که مرد مهاجم با یک موتور سیاه‌رنگ از محل حمله گریخته است.

مسئولان پلیس گفته‌اند که شباهت‌هایی بین این حمله با قتل سه سربازی که در دو حادثه جداگانه در همان منطقه در فرانسه کشته شدند، وجود دارد.

هر سه این سربازها که آفریقایی‌الاصل بودند، از سوی مردی موتورسوار هدف قرار گرفته و کشته شده‌اند.

یک هفته پیش، یک سرباز چترباز ۳۰ ساله در منطقه‌ای مسکونی در تولوز فرانسه به قتل رسید و روز پنجشنبه گذشته نیز در شهر مونتوبان در حدود ۴۶ کیلومتری تولوز، سه نفر زمانی که در حال کار با یک دستگاه خودپرداز بودند، هدف تیراندازی قرار گرفتند که دو نفر از آنها کشته شدند و نفر سوم زخمی شد.

دو قربانی حمله مونتوبان نیز از نیروهای نظامی بودند.

تازه ترین گزارش ها حاکی است اسلحه ای که در تیراندازی امروز استفاده شده، همان سلاحی است که در دو حمله مشابه گذشته مورد استفاده قرار گرفته بود.

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات پلیس فرانسه گزارش داده بود که مرد مهاجم برای دست زدن به این حمله، از دو اسلحه استفاده کرده است که مشخصات یکی از آنها شبیه حمله دیگری است که در هفته گذشته انجام شد.

با این حال، نیکلا سارکوزی در تولوز گفته است که هنوز "خیلی زود" است مشخص شود که آیا ارتباط مشخصی بین این حمله‌ها وجود دارد یا نه.

رهبران اسرائیل و سازمان های یهودی در سراسر جهان به شدت حادثه تیراندازی در مقابل مدرسه یهودیان در فرانسه را محکوم کردند.

بینامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از این حادثه به عنوان "قتل منزجرکننده یهودیان "نام برده است.

نخست وزیر اسرائیل که ساعاتی پس از انتشار خبر تیراندازی در مقابل یک مدرسه یهودیان در فرانسه صحبت می کرد، گفت :"باید جلوی انگیزه های ضدیهودی سبعانه و خشونت آمیز گرفته شود."

رئیس کنگره یهودیان جهان هم این واقعه را "شرم آور" توصیف کرد که هیچ توجیهی برای انجام آن وجود ندارد.

مرکز خاخام های اروپا هم این حادثه را اقدامی "وحشیانه" و حمله ای به کل جامعه یهودیت دانست.

خاخام اعظم فرانسه نیز که به تولوز رفته، گفته است که از شنیدن آنچه که رخ داده، "شوکه" و "بهت‌زده" است.

"تیراندازی به همه"

حمله صبح روز دوشنبه در تولوز زمانی رخ داد که والدین دانش‌آموزان این یهودی، در حال رساندن فرزندانشان به مدرسه بودند.

گفته می‌شود که یکی از معلمان مدرسه که ۳۰ سال داشت و دو کودک ۶ و ۳ ساله‌اش از جمله قربانیان این حمله هستند.

رسانه‌های فرانسه گزارش داده‌اند که سومین کودک کشته‌شده، بین ۸ تا ۱۰ سال داشت و فرزند یکی دیگر از معلمان این مدرسه بوده است.

یک دانش آموز ۱۷ ساله نیز به شدت زخمی شده است.

بر اساس گزارش‌ها، حدود ۶۰ مامور پلیس، از جمله کارشناسان مبارزه با تروریسم، برای کمک به تحقیقات درباره این حمله و نیز حمله‌های پیشین به سربازان، به منطقه اعزام شده‌اند.

یک دادستان محلی به خبرنگاران گفته است: "او (مهاجم) به هرچیزی که می‌توانست تیراندازی کرد؛ بچه‌ها و بزرگسالان. تعدادی از بچه‌ها هم به داخل مدرسه فرار کردند."



:: برچسب‌ها: سان فرانسیسکو ,
:: بازدید از این مطلب : 405
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

لطیف صادقی یكشنبه شب به خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: طوفان با سرعت بالای 100 كیلومتر و غلظت شدید هوا خساراتی به بخشهای مختلف زاهدان نیز وارد كرده است .

وی قطع طولانی مدت شبكه برق برخی مناطق زاهدان طی روز جاری را نیز ناشی از همین عامل عنوان كرد.

فرماندار زاهدان بیان داشت: هم اینك تردد در خروجی های شهر بویژه محور زاهدان - زابل به سختی صورت می گیرد و راه ارتباطی زاهدان - بم نیز به علت كمی دید افقی بسته است .

2729



:: برچسب‌ها: نقاشی های دیواری ,
:: بازدید از این مطلب : 353
|
امتیاز مطلب : 26
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

همزمان با نزدیک شدن ضرب‌الاجل دولت آمریکا و اتحادیه اروپا برای آغاز تحریم خرید نفت از ایران، کشورهای تولیدکننده نفت، رایزنی با خریداران نفت ایران را آغاز کرده‌اند تا در صورت حذف احتمالی نفت خام ایران از بازار جهانی، بتوانند سهم بیشتری از این بازار را به نفت خام تولیدی خود اختصاص دهند.

در تازه ترین اقدامات از این دست، مقامات عراقی به دولت سریلانکا پیشنهاد کرده‌اند که کمبود احتمالی نفت خام ایران را برای این کشور پر کنند.

گفته شده است که تنها پالایشگاه کشور سریلانکا فقط امکان پالایش و تصفیه نفت‌خامی با ویژگی مشابه نفت خام ایران را دارد و از زمان شدت یافتن تحریم‌های مصوب آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، سریلانکا به دنبال راهی برای یافتن جایگزین نفت خام ایران بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عراق پیشنهاد کرده است که مقدار قابل توجهی از نفت خام خود را به سریلانکا عرضه کند.

گفته شده است که نفت خام سبک عربستان سعودی بهترین جایگزین برای نفت خام ایران در پالایشگاه سریلانکا به شمار می‌رود و این کشور برای دریافت نفت بیشتر با عربستان سعودی نیز در حال رایزنی بوده است.

سریلانکا همچنین برای واردات فرآورده‌های نفتی، با عراق و عمان نیز مذاکره کرده است.

ایران روی خط قرمز

اتحادیه اروپا روز بیستم ژانویه اعلام کرد که از ابتدای ماه ژوئیه (یازده تیر) خرید نفت خام از ایران را متوقف می‌کند.

با آن که ایران اعلام کرده است که اتحادیه اروپا تنها خریدار ۱۸ درصد نفت خام این کشور است و حذف بازار اروپا تاثیر چندانی در بازاریابی نفت ایران ندارد، به نظر می‌رسد که تحریم‌های مصوب دولت آمریکا و دیگر مفاد تحریم‌های اتحادیه اروپا، راه را برای ادامه حضور شرکت ملی نفت ایران در بازار جهانی نفت دشوار کرده است.

در چارچوب تحریم‌های آمریکا علیه ایران که از ۲۸ ژوئن اجرایی خواهند شد، هر شرکت یا کشوری که به واردات کالا از ایران اقدام کند، مشمول مجازات های مصوب دولت آمریکا خواهد شد.

تحریم‌های آمریکا مبادلات مالی با شبکه بانکی ایران از جمله بانک مرکزی این کشور را نیز شامل می‌شود و با اجرایی شدن آن، کشورهای خریدار نفت در واریز کردن پول نفت به حساب بانک مرکزی ایران با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

اعمال محدودیت در تبادلات مالی با بانک مرکزی ایران از مفاد تحریم‌های مصوب اتحادیه اروپا در ژانویه گذشته نیز بود.

در همین چارچوب، اتحادیه جهانی انتقالات بین بانکی (سوئیفت) دیروز ۱۷ مارس (۲۷ اسفند)، اعلام کرد که ارائه خدمات به بانک‌های ایرانی تحت تحریم اتحادیه اروپا را متوقف کرده است.

گفته می‌شود که تقریبا تمام بانک‌های دنیا برای معاملات خود از خدمات این اتحادیه استفاده می‌کنند و با اعمال این محدودیت، ارتباط بانک های تحریم شده ایرانی با شبکه نقل و انتقالات مالی جهان قطع می شود.

در عین حال، گزارش‌هایی از تلاش خریداران نفت ایران برای یافتن شیوه‌های جدید پرداخت پول نفت به این کشور منتشر شده است.

در چارچوب تحریم‌های مصوب اتحادیه اروپا، شرکت‌های بیمه‌گر اروپایی از بیمه کشتی‌هایی که در هر جای دنیا حامل نفت خام و سوخت برای ایران هستند، منع شده‌اند

هند اعلام کرده است که به واردات نفت از ایران ادامه می‌دهد.

گفته می‌شود که این کشور توانسته است موافقت مقامات ایران را برای پرداخت پول نفت با روپیه کسب کند. گزارش شده که قرار است نفت صادراتی ایران به هند، در چارچوبی تعریف‌شده و مورد توافق طرفین، با کالاها و خدمات هندی مبادله شود.

اما به عنوان مانعی دیگر در روند عرضه نفت خام ایران در بازارهای جهانی، تحریم‌های مصوب اتحادیه اروپا، شرکت‌های بیمه‌گر اروپایی را نیز شامل شده است و این شرکت‌ها از بیمه کشتی‌هایی که در هر جای دنیا حامل نفت خام و سوخت برای ایران هستند، منع شده‌اند.

در صورتی که این محدودیت برای شرکت‌های بیمه‌گر اجرایی شود، خریداران آسیایی نفت خام ناگزیر خواهند بود برای نفتکش‌های حامل نفت ایران هزینه‌های بیمه بیشتری بپردازند و خرید نفت از ایران، اقدامی هزینه‌بر و پرخطر برای آنها خواهد بود.

رکورد تولید نفت عراق

در روزهای نخست ماه مارس، حسین شهرستانی، معاون نخست وزیر عراق در کنفرانسی مطبوعاتی در بغداد اعلام کرد که میزان تولید نفت خام عراق برای اولین‌بار در بیش از سه دهه اخیر به بیش از سه میلیون بشکه در روز رسیده است.

خبرگزاری رویترز گزارش می دهد که میزان تولید نفت خام عراق تاکنون در سطحی کمتر از توان واقعی این کشور نگه داشته می‌شد، چون زیرساخت کافی برای صادرات نفت در این کشور وجود نداشت، ولی در هفته‌های اخیر عراق سعی کرده است ظرفیت پایانه‌های صادراتی خود را نیز افزایش دهد.

در شرایطی که رایزنی کشورهای تحریم‌کننده ایران با خریداران نفت برای صرفنظر آنها از خرید نفت خام این کشور ادامه دارد، افزایش تولید و صادرات نفت عراق می‌تواند به کاهش التهاب در بازارهای جهانی کمک کند.

آشفتگی خریداران نفت خام از احتمال اختلال در صادرات نفت ایران، این فرصت را برای عراق فراهم کرده است تا سهم بیشتری از بازار جهانی نفت را به خود اختصاص دهد.

عراق افزون بر سریلانکا به مقامات کره جنوبی و هند نیز پیشنهاد افزایش عرضه نفت داده است.

عربستان سعودی از نخستین تولیدکنندگان نفت خام بود که از آمادگی خود برای افزایش تولید و جایگزینی نفت خام ایران در بازار جهانی خبر داد

وزارت اقتصاد کره جنوبی روز جمعه ۱۶ مارس، اعلام کرد که دولت عراق وعده داده است در صورتی که تحریم‌ها علیه ایران بر عرضه جهانی نفت خام تاثیر بگذارد، نفت خام مورد نیاز کره جنوبی را تامین کند.

در گزارش‌هایی غیررسمی نیز گفته شده است که هند نسبت به خرید نفت خام بیشتر از عراق به جای نفت خام ایران اعلام آمادگی کرده است.

'تولید نفت عربستان بیشتر شده است'

آخرین داده‌های رسمی عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک نیز نشانگر افزایش میزان تولید نفت این کشور است.

عربستان سعودی از نخستین تولیدکنندگان نفت خام بود که در آستانه تشدید تحریم‌های ایران، از آمادگی خود برای افزایش تولید و جایگزینی نفت خام ایران در بازار جهانی خبر داد.

خبرگزاری رویترز به نقل از آمار رسمی عربستان سعودی که امروز یکشنبه ۱۸ مارس (۲۸ اسفند) منتشر شد، گزارش داده است که صادرات نفت عربستان سعودی در ماه ژانویه گذشته ۱۴۳ هزار بشکه در روز بیشتر از ماه قبل شده است.

بنا بر این گزارش، عربستان سعودی در ماه ژانویه ۹ میلیون و ۸۷۱ هزار بشکه در روز نفت خام تولید کرده است که ۶۱ هزار بشکه بیش از ماه قبل از آن است.



:: برچسب‌ها: باند ,
:: بازدید از این مطلب : 323
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis
مراسم عشای ربانی رهبر مسيحيان قبطی

مراسم عشای ربانی روز يکشنبه برای رهبر مسيحيان قبطی در قاهره

مسيحيان قبطی مصر برای دومين شب متوالی جمع شده اند تا به رهبر خود که روز شنبه در گذشت ادای احترام کنند.

يک شب پيشتر هم ده ها هزار نفر از پيروان شنوده سوم، رهبر مسيحيان قبطی در مصر، طی مراسمی شبانه مرگ رهبرشان را عزا گرفته بودند.

مراسم شنبه و يکشنبه شب در اطراف کليسای سنت مارکز برگزار شد.

قبطيان مراسم عشای ربانی را هم روز یکشنبه برگزار کردند و جنازه این رهبر روحانی در حالی که ابايی بر تن داشت بر روی صندلی مخصوص پاپ قرار دادند.

شنوده سوم، رهبر دینی مسیحیان قبطی روز شنبه بر اثر ابتلا به سرطان در سن ۸۸ سالگی درگذشت.

قرار است مراسم خاکسپاری او در روز سه شنبه برگزار شود.

او یکصد و هفدهمین پاپ اسکندریه و چهار دهه رهبر دینی قبطیان بود.

شنوده سوم که در سال ۱۹۷۱ میلادی، به عنوان پاپ قبطی اسکندریه انتخاب شد، پیشوای دینی بخش عمده ای از جمعیت ۱۲ میلیونی مسیحیان مصر بود.

او از محبوبیت زيادی میان اقلیت مسیحی و اکثریت مسلمانان مصر برخوردار بود.

مسیحیان قبطی بیش از ده درصد از جمعیت ۸۰ میلیونی مصر را تشکیل می دهند. آنها بزرگترین گروه مسيحی اقلیت در خاورمیانه هستند.

ادای احترام

گفته می شود تعداد عزاداران مسیحیان قبطی بیرون از کلیسای سنت مارکز در قاهره، به ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

دولت مصر به این مسیحیان سه روز تعطیلی داده است تا خود را برای تشییع جنازه رهبر خود آماده سازند.

جان لین، گزارشگر بی بی سی می گوید، جدول زمانی مشخصی برای تعیین جانشین شنوده سوم اعلام نشده است.

پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر مسیحیان جهان و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، هم پیام تسلیت فرستادند.

تبعید

شنوده سوم، از امضای پیمان صلح کمپ دیوید میان مصر و اسرائیل در سال ۱۹۷۸ انتقاد کرد و به همین علت رابطه خوبی با انور سادات، رئیس جمهوری وقت نداشت.

به همین علت شنوده سوم به تبعید داخلی فرستاده شد و تنها پس از ترور انور سادات توانست به قاهره برگردد.

شنوده سوم در طول دوران حکومت حسنی مبارک رابطه بهتری را با حاکمیت برقرار کرد و رسانه های دولتی از او به عنوان نماد همزیستی ادیان نام می بردند.

شیخ احمد طیب، امام بزرگ دانشگاه الازهر مصر، در پیامی به مناسبت درگذشت شنوده سوم گفت: "مصر یکی از نادرترین مردان خود را در زمانه ای حساس که بیشتر از هر زمان دیگری به درایتش نیاز بود، از دست داده است."

خبرنگاران می گویند هر که به جانشینی شنوده سوم انتخاب شود از وظیفه سنگینی در رهبری قبطیان برخوردار خواهد بود، چرا که اسلام گرایان اخوان المسلمین در انتخابات اخیر به سهم مهمی از پارلمان دست پیدا کرده اند و بسیاری از جوانان مسیحی در پی ارائه تعریف تازه ای از نقش اجتماعی خود هستند.



:: برچسب‌ها: وابسته به تکزاس ,
:: بازدید از این مطلب : 356
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

آغاز جنبش های مردمی در كشورهای 20 گانه منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا)، گرچه به سال 1389 و تحولات تونس می رسد با این حال، تكلیف بسیاری از كشورهای این منطقه در سال 1390 روشن شد.

در این منطقه، انقلاب در سه كشور تونس، مصر و لیبی را باید در كنار اصلاحات سیاسی گسترده در مغرب و اردن به همراه برگزاری چندین انتخابات در كشورهایی مانند كویت، عمان، بحرین، سوریه ، مغرب و یمن ببینیم. كشور سودان نیز پس از یك همه پرسی تجزیه شده است. برخی دیگر نیز مانند الجزایر انتخاباتی تعیین كننده را پیش رو دارند.

البته در برخی از این كشورها هنوز تب و تاب ناشی از روزهای حضور مردم در خیابان ها نخوابیده و آنان كه اهداف خود را تحقق نیافته می بینند، به دنبال خواسته های خود و بازخواست كردن و حكومت های مستقر هستند.

مردم برخی دیگر از كشورهای منطقه نیز به انتظار فرا رسیدن سال جدید نشسته اند تا با حاضر شدن پای صندوق های رای، آینده حكومت و ساختار سیاسی كشور خود را برگزینند.

بر اساس اشتراكات تعریف منطقه منا در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسكو) و بانك جهانی، می توان دو بخش زیر را از هم تفكیك كرد: شمال آفریقا شامل كشورهای تونس، مصر، لیبی، مغرب و الجزایر می شود و غرب آسیا كشورهای عمان، بحرین، یمن، كویت، ایران، سوریه، اردن، لبنان، فلسطین اشغالی، غزه، عربستان سعودی، امارات، قطر، عراق، را در بر می گیرد.

در گزارش حاضر به تحولات بخش شمال آفریقا در منطقه منا پرداخته می شود.

** تونس؛ آغازگر انقلاب ها در سرزمین اعراب

--------------------------------------------------

مراسم نخستین سالگرد پیروزی انقلاب تونس در بیست و چهارم دی ماه در حالی برگزار شد كه ناآرامی ها طی چند ماه نخست سال به سبب وجود بقایای دولت بن علی در راس قدرت بالا گرفته بود.

با این حال، مردم تونس اول آبان ماه برای انتخابات مجلس موسسان كه پیش نویس قانون اساسی جدید تونس را تنظیم می كنند، به پای صندوق های رای گیری رفتند. حزب اسلامی النهضه با كسب 41 درصد آرا و 90 كرسی اكثریت مجلس موسسان تونس را از آن خود كرد.

یك ماه بعد نیز این مجلس كار خود را آغاز و بیستم آذرماه قانون اساسی موقت تونس را با 26 ماده تصویب كرد. یك روز بعد، 'منصف المرزوقی' به عنوان رییس جمهوری برگزیده شد.

سوم دی ماه دولت جدید ائتلافی با متحدانی چپگرا شامل 30 وزیر كابینه 'حمادی الجبالی' و 11 مشاور آن سوگند یاد كردند. به این ترتیب، به همراه مردم و مسوولان دیگر كشورهای جهان در شركت كنند.

با این حال، این كشور با مسائلی چون دودستگی در دولت، پاسخگویی به خواسته خانواده های شهدا و مجروحان، برگزاری دادگاه 'زین العابدین بن علی' رییس جمهوری فراری تونس، نرخ 20 درصدی بیكاری، فعالیت سلفی ها و بازگشتن به جایگاه پیشین خود بین كشورهای منطقه و جهان اسلام دست به گریبان است.

** مصر؛ در تكاپو برای انتخابات ریاست جمهوری

---------------------------------------------------------

در مصر، اوضاع كه در دستان شورای نظامی به ریاست ژنرال 'حسین طنطاوی' افتاده بود با روند پر افت و خیزی روبرو بود.

از یك سو، تشكیل دادگاه مبارك و پسران او در یازدهم مردادماه به جرم فساد مالی و صدور دستور تیراندازی به مخالفان، موضوع تازه ای در جهان عرب را رقم زد و از سوی دیگر، دموكراسی گام به گام جای خود را در ساختار سیاسی این كشور باز كرد.

پس از برگزاری همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی برای اصلاح برخی قوانین و مقررات انتخاباتی در بیست و هشتم اسفندماه 1389، حزب آزادی و عدالت (شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمین مصر) نتایج انتخابات سه مرحله ای مجلس مردمی مصر 'الشعب' را كه مشاركت 72 درصدی مردم را با خود داشت، از آن خود كرد. انتخابات مجلس شورای مصر (سنا) این كشور نیز سوم اسفندماه برگزار شد.

در شرایطی كه قانون اساسی جدید تدوین نشده است، انتخابات ریاست جمهوری دوم و سوم خردادماه برگزار خواهد شد.

ناپایداری در دولت حاكم بر مصر یكی دیگر از ویژگی های انقلاب این كشور بوده است.

برخوردهای نظامی با معترضان نسبت به تحریف اهداف انقلاب مصر، كه چندین كشته و زخمی را طی روزهای پایانی آبان ماه و اولیه آذرماه بر جا گذاشت، سرانجام سبب سقوط دولت 'عصام شرف' نخست وزیر وقت و جایگزینی 'كمال الجنزوری'، شد.

هشت روز پس از آنكه رییس شورای نظامی مصر چهارم بهمن ماه پایان حالت فوق العاده در كشور را اعلام كرد، حوادثی بی سابقه در تاریخ انقلاب این كشور رقم خورد.

در حالی كه دوازدهم بهمن ماه بر اثر درگیری هواداران اخوان المسلمین و تظاهركنندگان مقابل ساختمان مجلس، 71 تن مجروح شدند، 74 كشته و هزار زخمی به جا مانده از درگیری طرفداران دو تیم فوتبال در استادیوم شهر 'پورت سعید' اعتراض های مردمی و نمایندگان مجلس را در پی داشت.

از سوی دیگر، درگیری های فرقه ای و مذهبی میان گروه های مختلف مانند مسیحیان قبطی و سلفی ها مشكل دیگری برای این انقلاب پدید آورد. همچنین پس از انقلاب و به دنبال چندین بار حمله به سفارتخانه رژیم صهیونیستی و اظهارات گروه های سیاسی همچون اخوان المسلمین مبنی بر لغو پیمان كمپ دیوید، گمانه هایی درباره بازنگری مصر در رابطه سنتی مبارك با این رژیم را ایجاد كرده است. بیش از 13 بار انفجار خط لوله انتقال گاز مصر به سرزمین های اشغالی طی یك سال نیز بر این امر دلالت دارد.

** لیبی پس از قذافی

--------------------------------

بیست و هشتم بهمن ماه مردم شانزدهمین كشور پهناور جهان در حالی نخستین سالگرد انقلاب خود را جشن گرفتند كه شورای ملی انتقالی لیبی به عنوان جایگزین حكومت 42 ساله 'معمر قذافی' رهبر كشته شده این كشور در بیست و هشتم مهرماه، هنوز نتوانسته است كنترل كامل خود را بر سراسر لیبی اعمال كند.

گرچه 'محمود جبریل' رییس دفتر اجرایی شورای انتقالی، از ابتدای شكلگیری این شورا با حمایت كشورهای غربی بویژه اعضای پیمان آتلانتیك شمالی توانست به پیروزی نهایی برسد و حتی سفر بیست و چهارم شهریور ماه رییس جمهوری فرانسه و نخست وزیر انگلیس به این كشور نشان از اعتماد نسبی آنان به مدیران جدید لیبی داشت، اما سركشی شبه نظامیان این كشور و همچنین درگیری قبایل كه بر سر قدرت و كنترل منابع این كشور با یكدیگر می جنگند، تاكنون تعداد زیادی كشته و زخمی بر جا گذاشته است.

در چنین شرایطی، پیگیری های شورای انتقالی برای محاكمه وابستگان رژیم قبلی بویژه 'سیف الاسلام' پسر قذافی، بازگرداندن دیگر اعضای خانواده او از كشورهایی مانند الجزایر و نیجر، پاك سازی هواداران به رهبر كشته شده و تشكیل دادگاه برای آنان نباید شورا را از رسیدگی به مسائلی همچون برقراری امنیت در كشور، محافظت از انبارهای تسلیحاتی، انجام اقدام های زیربنایی و رسیدگی به رفاه عمومی و معیشت مردم غافل كند.

همچنین برگزاری دوره های مختلف انتخابات همانند انتخابات ملی خردادماه آینده برای تدوین قانون اساسی جدید، از دیگر برنامه های پیش روس شورای انتقالی است.

** اصلاحات در كشور پادشاهی مغرب

-------------------------------------------

'محمد ششم' پادشاه 48 ساله مغرب، همزمان با آغاز مخالفت‌ها در نخستین روز اسفندماه سال گذشته، از ارایه 'طرح قانون اساسی دموكراتیك و جدید'ی سخن راند كه 'تضمین كننده حضور نسبی معارضان در پارلمان است'.

رای مثبت دهم تیرماه 98 درصد مردم به قانون اساسی جدید، تعیین و انتصاب مقام‌های نظامی و انحلال مجلس را همچنان در حیطه اختیارات پادشاه نگاه داشت. همچنین پادشاه می‌تواند ریاست جلسات دولت را به عنوان نخست وزیر بر عهده داشته باشد و با تفویض اختیار خود، به نخست وزیر اجازه انتخاب اعضای كابینه و سفیران و استانداران كشور را می‌دهد.

مقرر شد پادشاه، نخست وزیر را از حزب پیروز در انتخابات مجلس انتخاب كند و بر همین اساس، پس از راهیابی 107 عضو حزب اسلامگرای 'عدالت و توسعه' به مجلس 395 نفره مغرب پس از برگزاری انتخابات چهارم آذرماه ، 'عبدالله بنكران' رهبر این حزب،‌ به عنوان نخست وزیر به دربار معرفی شد و پادشاه 12 سال گذشته مغرب، 11 وزیر از گروه 30 نفره وزرا را از میان اعضای این حزب برگزید.

نخستین حضور اسلامگرایان در راس دولت مغرب، در صورت فائق آمدن آنان بر مشكلاتی مانند وجود احزاب مخالف و منتقدان نظام پادشاهی، حضور گروه‌های تندرو مانند القاعده و گروه 'توحید و جهاد در غرب آفریقا'، نرخ بیكاری 16 درصدی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و... آینده سیاسی آنان را تثبیت خواهد كرد.

** گره آینده الجزایر با نتایج انتخابات مجلس

--------------------------------------------------

تظاهرات گروه های مردمی در كشور الجزایر تقریبا همزمان با حوادث دیگر كشورهای حوزه منا آغاز شد. اما حتی در زمانی كه 'عبدالعزیز بوتفلیقه' رییس جمهوری این كشور، هفتم مهرماه برای درمان عازم پاریس شد باز هم مخالفان نتوانستند تحت رهبری مشترك به تجمع های خود برنامه ای را برای پیاده شدن اصلاحات مد نظر خود دهند.

البته دولت ائتلافی الجزایر از ابتدای سال جاری به دستور رییس جمهوری این كشور موظف به انجام اصلاحات سیاسی در تمامی بخش ها شد و نشست های بسیاری نیز با حضور شخصیت های ملی و فعالان سیاسی و حزبی برگزار كرد. بیست و پنجم دی ماه مجلس دستوری الجزایر (شورای قانون اساسی) طرح پیشنهادی درباره اصلاحات قوانین احزاب سیاسی، انتخابات، انجمن ها و رسانه ها را تصویب كرد.

از آنجا كه مجلس و دولت توسط احزاب پیروز در انتخابات مجلس اداره می شود، انتخابات بیستم اردیبهشت ماه مجلس این كشور مدت ها محل منازعه گروه ها و احزاب مخالف بوده است.

با وجود فعالیت بیش از 25 حزب و تشكل سیاسی در عرصه سیاسی الجزایر، پیدایش احزاب جدید و ائتلاف ها میان حزب های موجود تلاشی برای كسب كرسی های بیشتر از 289 كرسی مجلس نمایندگان است.

نارضایتی عمومی از وضع معیشتی بارها منجر به تظاهرات خشونت بار شده كه درگیری بیستم دی ماه نیروهای امنیتی و شهروندان بیكار الجزایری در جنوب این كشور از آن جمله است. چنین حوادثی می تواند بر ادامه حضور شركت های خارجی متعدد در این مناطق نفت خیز تاثیر بگذارد.

همچنین الجزایر با مشكلات تاریخی مانند اختلاف با مغرب و مناقشه بر سر صحرای باختری، فعالیت گروه های تروریستی و قاچاق سلاح و كالا از مرزهای لیبی دست به گریبان است. پناه دادن به برخی اعضای خانواده قذافی نیز روابط دو كشور را تیره كرده است.

با این حال، به نظر می رسد با توجه به ادامه كمك های مالی از سوی غرب (مانند كمك 5/23 میلیون یورویی اتحادیه اروپا در هفدهم آبان ماه برای برنامه های ویژه جوانان) الجزایر مسیر اصلاحات را ادامه خواهد داد.

**جمع بندی

-------------------

منطقه شمال آفریقا طی سال جاری در تكاپوی استقرار انقلاب های رخ داده در منطقه قرار داشت.

برخی دیگر از كشورهای منطقه نیز به دلیل اعتراض های مردمی شاهد اصلاحات اساسی در امور خود بوده اند و یا از بحبوحه برگزاری انتخابات سرنوشت ساز عبور كرده اند یا در انتظار فرا رسیدن زمانی برای استقرار صندوق های رای هستند تا آینده كشور خود را تعیین كنند.

با این حال، به نظر می رسد تاكنون برندگان اصلی امواج بیداری اسلامی در این منطقه را باید گروه های اسلامگرای میانه رو دانست كه برای نخستین بار در تاریخ معاصر، به بخشی از قدرت سیاسی دست یافته اند و البته، اقدام های آتی آنان برای اداره كشور با حساسیت های كشورهای غربی و همچنین انتظارات فزاینده مردم همراه است.

بنابراین باید منتظر چگونگی نقش آفرینی این گروه های اسلامی در رای حكومت هایی بود كه در بخش شمال آفریقا در منطقه منا شاهد تغییرات بنیادین بوده اند.

تحقیق**1961**1358



:: برچسب‌ها: خورشید , آب , تایلند ,
:: بازدید از این مطلب : 440
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش 'هلث'، این روش‌ها كاملا بدون هزینه است و به راحتی توسط افراد و بدون كمك دیگران قابل انجام است. این روش ها عبارتند از :

•روزانه مقدار زیادی آب بنوشید. نوشیدن مقدار كافی آب موجب هیدراته شدن پوست می‌شود. پوست هیدراته دیرتر دچار چروك می شود .

• از مصرف سیگار و الكل به شدت اجتناب كنید چون موجب خشكی پوست و ایجاد چروك می شود.

• ورزش كنید. ورزش به حفظ پوست، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها كمك می‌كند.

•غذای سالم مصرف كنید. از مصرف غذاهای آماده ، غذاهای چرب و سرخ‌كردنی اجتناب كنید.

•همیشه از عینك آفتابی استفاده كنید.

•برای نوشیدن مایعات مختلف از نی استفاده نكنید چون استفاده از نی باعث ایجاد چین و چروك اطراف لب‌ها می‌شود.

• به مقدار زیاد سبزیجات و میوه‌جات مصرف كنید.

• از خوردن شیرینی پرهیز كنید. استفاده از قند و شكر تاثیر مستقیم در روند پیری دارد.

•پوست خود را همیشه مرطوب نگه دارید. استفاده از سونای بخار و بخار دادن پوست به‌صورت منظم در حفظ جوانی پوست بسیار موثر است.

• كمتر اخم كنید و ماهیچه‌های صورت را منقبض نكنید. اجازه دهید كه در اكثر موارد ماهیچه‌های صورت در حال استراحت باشند.

•به مقدار كافی بخوابید. جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد كه هفت ساعت خواب آرام در شب برای سالم‌ماندن و حفظ جوانی كافی است.

•سه وعده در هفته ماهی بخورید. ماهی حاوی اسید چرب امگا 3 است كه برای حفظ شادابی پوست ضروری است.

•ویتامین D و C مهمترین عامل در كاهش روند پیری است.

•از مصرف لوازم آرایشی به ‌ویژه كرم پودر خودداری كنید.

• در تمام فصول سال حتی پاییز و زمستان از كرم ضد آفتاب استفاده كنید.

• سعی كنید كمتر چای و قهوه بنوشید تا دندان‌هایتان سفید بماند. اگر دندان‌هایتان خیلی زرد شده‌اند با مشورت دندانپزشك آنها را سفید كنید.

• به ‌جای گوشت قرمز از حبوبات استفاده كنید.

• به‌جای انواع روغن‌ها از روغن زیتون استفاده كنید.

•تماشای تلویزیون را تا حد امكان از برنامه روزانه خود حذف كنید. تاكنون فكر كرده‌اید كه چند سال از عمر شما جلوی تلویزیون روی كاناپه گذشته است.

•از خوردن گوشت فرآوری شده به‌ویژه سوسیس و كالباس اجتناب كنید.

•آجیل بخورید ولی مراقب باشید در مصرف آن زیاده‌روی نكنید .

•پرخوری را كنار بگذارید. ممكن است در ابتدا بسیار دشوار باشد واذیت شوید ولی به مرور زمان به آن عادت می‌كنید و حس خوبی خواهید داشت.

•در غذای روزانه خود از روغن نارگیل استفاده كنید.

•به كوچكترین موضوع بخندید و همیشه شاد باشید. اجازه ندهید اطرافیان شادی شما را بگیرند.

علمی **س.ع .كاشانی **1544**1581



:: برچسب‌ها: د , فیلم ,
:: بازدید از این مطلب : 361
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این مراسم كه شب گذشته و با حضور دهها نفر از دانشجویان ایرانی و دیگر هموطنان مقیم انگلیس برگزار شد، چند پیراهن منقش به تصاویر شهدای هسته ای جمهوری اسلامی ایران كه توسط دانشجویان طراحی شده بود، توسط ایرانیان مقیم امضاء شد.

هموطنان ایرانی علاوه بر امضای این پیراهن ها، پیام های یادبودی را خطاب به خانواده های این عزیزان نوشتند و ضمن محكوم كردن ترور دانشمندان ایرانی از سازمان های بین المللی خواستند این جنایات را قاطعانه محكوم كنند.

یكی از مسئولان انجمن اسلامی دانشجویان لندن به خبرنگار ایرنا گفت: پیراهن های امضاء شده توسط دانشجویان و ایرانیان مقیم انگلیس برای ابراز همبستگی با خانواده های محترم شهدای هسته ای و همچنین تاكید بر ادامه راه آنها برای سازمان انرژی اتمی ایران و خانواده این عزیزان ارسال خواهد شد.

وی افزود: یكی از این پیراهن ها نیز به همراه نامه انجمن اسلامی دانشجویان برای آقای یوكیا آمانو مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی ارسال می شود.

متن نامه انجمن اسلامی دانشجویان لندن برای مدیركل آژانس به این شرح است:

جناب آقای آمانو

مدیركل محترم آژانس بین المللی انرژی اتمی

با سلام و احترام ، انجمن اسلامی دانشجویان لندن(كانون توحید) كه قدیمی ترین انجمن اسلامی دانشجویان در اروپا می باشد مایل است به استحضار جنابعالی برساند كه ما در آستانه شروع سال نوی ایرانی كه همراه با شروع فصل بهار است، قرار داریم. انتخاب روز اول بهار به عنوان آغاز سال جدید، نشان از طبع لطیف و صلح طلب ایرانیان دارد.

به همین منظور انجمن اسلامی دانشجویان لندن فرارسیدن سال جدید خورشیدی را به شما و همكارانتان تبریك عرض نموده و یادآور می شود كه در آغاز این سال جدید خانواده محترم دانشمندان هسته ای شهید كشورمان امسال بدون حضور عزیزان شان سال نو را آغاز می كنند.

ابراز تاسف می كنیم از اینكه سازمان ملل متحد به عنوان معتبرترین نهاد بین المللی و كشورهای غربی هیچكدام اقدام عملی جدی و موثری را در محكوم كردن این گونه اعمال ضدانسانی كه نمونه ای از تروریسم دولتی است، از خود نشان نداده اند.

بدیهی است كه عدم برخورد قاطع در این رابطه، می تواند زمینه های بروز و تكرار آن را در آینده بیشتر كند و محیط علم و تحقیق را برای پویندگان آن ناامن نماید.

در اینجا فرصت را مغتنم شمرده و از طریق جنابعالی این پیام را به گوش جهانیان می رسانیم كه ملت شریف ایران، مردمانی صلح طلب و ظلم ستیز هستند و تمام تحریم های اعمال شده علیه مردم ایران را ظالمانه دانسته و هیچ مبنای اصولی برای آن پیدا نمی كنیم.

در پایان پیراهن منقش به تصویر دانشمندان هسته ای ایران با امضای گروهی از هموطنان و دانشجویان مقیم لندن به عنوان هدیه نوروزی خدمتتان ارسال می شود، در حالی كه یاد و خاطره آنان و راهشان تا ابد در دل ما زنده خواهد ماند.

با احترام - انجمن اسلامی دانشجویان لندن

اروپام**345



:: برچسب‌ها: سان ,
:: بازدید از این مطلب : 344
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش ایرنا به نقل از شبكه های لرزه نگاری وابسته به مركز لرزه نگاری كشوری موسسه ژئو فیزیك دانشگاه تهران ، این زمین لرزه در ساعت 6 و 8 دقیقه و 15 ثانیه با موقعیت جغرافیایی 75/ 36 درجه عرض شمالی و 06/ 49 درجه طول شرقی روی داده است.

تا زمان مخابره خبر از خسارت احتمالی این زمین لرزه هیچ گزارشی ارایه نشده است.

**شبد** 3404



:: برچسب‌ها: غذا ,
:: بازدید از این مطلب : 318
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

'عماد الرفاعی' نماینده جنبش جهاد اسلامی در لبنان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بیروت ضمن محكوم كردن حملات رژیم صهیونیستی به غزه گفت: این حملات با هدف آگاهی یافتن از سطح میزان توجه مردم منطقه و جهان نسبت به قضیه فلسطین صورت گرفته است.

این مسئول ارشد فلسطینی با اشاره به پاسخ كوبنده مقاومت به حملات دژخیمانه رژیم صهیونیستی به غزه افزود: مقاومت مردم فلسطین و در رأس آن 'مقاومت قدس' نشان داد كه در قبال حملات این رژیم ساكت نخواهد نشست.

الرفاعی ادامه داد: رژیم صهیونیستی سعی می كند با ایجاد فتنه میان گروههای فلسطینی آنها را علیه هم بشوراند ولی مقاومت هرگز این فرصت را به آن نخواهد داد و با تمام قدرت در برابر دسیسه ها علیه فلسطین مقابله خواهد كرد.

مسئول ارشد جنبش جهاد اسلامی در لبنان با اشاره به موضع كشورهای عربی نسبت به حملات به غزه اظهار داشت: كشورهای عربی و در رأس آن اتحادیه عرب خود را به قضایا و مسایل عربی از جمله مسایل جاری سوریه مشغول كرده اند و از مسئله اصلی فلسطین و قدس شریف غافل شده اند.

وی تأكید كرد: متأسفانه اتحادیه عرب از سال 1948 میلادی تاكنون در برابر دسیسه های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین واكنشی از خود نشان نداده و ما از نظام های عربی منطقه، بیش از این انتظار نداریم چرا كه اكثر نظام های عربی منطقه خود تحت سیطره آمریكا بوده و قادر به خارج شدن از این سیطره نیستند.

الرفاعی با اشاره به روند قیام های كشورهای عربی منطقه ادامه داد: ملت های عرب منطقه باید نشان دهند كه با وجود درگیر شدن به مسایل داخلی، همچنان قضیه فلسطین را به عنوان قضیه اصلی خود می دانند و به آن وفادار باقی خواهند ماند.

خاورم*2023**1030**1369



:: برچسب‌ها: مکزیک ,
:: بازدید از این مطلب : 349
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش ایرنا، براساس این قانون كه از ژانویه سال 1995میلادی باتشكیل' كمیسیون ملی حساب های مبارزات انتخاباتی' تشكیل و لازم الاجرا شد،هیچ نامزدی درانتخابات محلی، ملی ، اروپایی و ریاست جمهوری در فرانسه مجاز به دریافت كمك مالی اعم از خارج و داخل از سوی موسسات ، شركت وسازمانهای دولتی وخصوصی نبوده وتنها افراد آن هم به میزان مجاز می توانند به صورت محدود به نامزدها كمك مالی كنند.

این كمیسیون كه یك نهاد اداری مستقل فرانسوی به شمار می رود، هدف از این مصوبه را كنترل حساب های نامزدهای انتخاباتی و مخارج احزاب اعلام كرده است.

كمیسیون مزبور در شرایط حاضر دارای 9 عضو بوده كه برای مدت پنج سال انتخاب می شوند.سه نفر آنان از سوی دولت، سه نفر از سوی قوه قضائیه و سه نفر دیگر از سوی دیوان محاسبات تعیین می شوند.

این كمیسیون وظیفه دارد، حساب های احزاب در انتخابات اعم از محلی و اروپایی را بررسی كرده و در زمینه انتخابات ریاست جمهوری با دقت به بررسی فاكتورها بپردازد.

'فرانسوا لورژه ' رییس كمیسیون مزبور می گوید: براساس قوانین این كمیسیون كه امسال به دلیل بحران مالی نیز تغییراتی در آن داده شده است، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در دور اول تنها مجاز خواهند بود تا 16 میلیون یورو صرف تبلیغات انتخاباتی كنند.

وی با اشاره به بحران اقتصادی جاری افزود: طبق روال دوره های قبل می بایست نیمی از این 16 میلیون یورو در نظرگرفته شده برای نامزدها، با به حال به آنان پرداخت می شد كه مجلس فرانسه با تغییر در مقررات مربوطه ان را از 50 درصد به 47 و نیم درصد رسانده است.

لورژه اضافه كرد: زمانی كه نامزدها موفق شدند تا 500 معرف را جمع آوری كرده وهمراه با فرم ثبت نام آنرا به شورای قانون اساسی فرانسه تحویل دهند، این شورا نیز اسامی انان را به عنوان نامزد اعلام كرده و 800 هزار یورو از سوی این كمیسیون به صورت تنخواه و در قالب وام به حساب آنان واریز می شود.

این میزان برای نامزدهای مطرح تا سقف هشت میلیون یورو در دور اول و برای نامزدهای كمتر مطرح از نظر افكار عمومی حداقل 150 هزار یورو می باشد.

براساس این قوانین این مخارج درصورتی به نامزدها پرداخت خواهد شد كه این حساب ها مورد تایید این كمیسیون بوده و نامزد پست ریاست جمهوری فرانسه بتواند حداقل پنج درصد ارا را بدست آورد و در صورت عدم احراز این شرط هیچ مبلغی به وی پرداخت نخواهد شد.

به عقیده كارشناسان یكی از دلایل ایجاد این كمیسیون این بود كه نامزدهابه دلیل هزینه های هنگفت تبلیغاتی خود را به شركت ها و نهادها وابسته نكرده و وامدار انان درآینده نباشند تا بتوانند هرچه بیشتر استقلال خود را برای حفط منافع ملی نگه دارند.

'رونال كارول '، از كارشناسان مركز تحلیل سیاسی فرانسه بر این عقیده است كه سیستم ایجاد شده وابستگی نامزدها را به بیت المال افزایش می دهد و نامزدها با علم به اینكه هزینه های انان در صورت خرج صحیح و تا سقف تعیین شده به انان برمی گردد، سعی می كنند تا منافع ملی را بر منافع بخش های خصوصی ترجیح دهند.

وی افزود: بااین وجود كمیسیون دغدغه حفظ بیت المال را نیز دارد به طوریكه بررسی حساب های نامزدها در سال 2007 میلادی شاهد این امر است .

این كمیسیون در بررسی حساب های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2007 میلادی تعداد زیادی از فاكتورهای نامزدها را رد كرد.

'فرانسوا لورژه'، رییس این كمیسیون در زمینه برخی از این مخارج خاطرنشان كرد: برخی از این هزینه هاخارج ازعرف عادی وهدف آن روشن گری نبوده است.به طوركلی در راستای تبیین برنامه های نامزدها به حساب نیامده و به همین دلیل از سوی این كمیسیون رد شده است.

وی افزود: این كمیسیون در صورتی كه تشخیص دهد كلاهبرداری و یاجعل فاكتور صور ت گرفته وقوانین رعایت نشده است،می تواند فرد را برای مدت یك سال از انتخاب شدن در انتخابات محروم كند.

كارشناسان معتقدند كه بیش از 95 درصد هزینه از طریق كمك های دولتی صورت گرفته و تنها پنج درصد ان از طریق كمك های مردمی می باشد .

براساس قوانین انتخاباتی فرانسه تنها هر شهروند فرانسوی می تواند 4600 یورو به نامزد ریاست جمهوری كمك كند كه مبلغ از درآمد مالیاتی وی نیز كم خواهد شد.

42 درصد این هزینه ها برای تجمعات وسخنرانی عمومی ، 19 درصدتبلیغات كاغذی ، سه درصد اینترنت ، 12 درصد هزینه پرسنلی ، 7 درصد مكاتبات ، سه درصد هزینه جابجایی و رستوران و هتل و 14 درصد متفرقه می باشد.

كارشناسان بااشاره به هزینه های هنگفت ساركوزی و اولاند به عنوان دو نامزد مطرح پست ریاست جمهوری فرانسه، خود را راه یافته به مرحله دوم انتخابات دانسته ودرنظر دارند تا سقف تعیین شده 22 میلیون یورو هزینه كنند.

برآوردها نشان می دهد كه هر یك از سخنرانی های بزرگ این نامزدها تا سقف یك میلیون یورو هزینه دارد.

مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه 22 آوریل (3اردیبهشت)و مرحله دوم آن نیز ششم ماه می (17اردیبهشت) برگزار خواهد شد.

شورای قانون اساسی فرانسه هفته گذشته از 44 میلیون رای دهنده فرانسوی خواست تا در این انتخابات شركت كنند.

هم اكنون 12 نفر برای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نامزدی خود را اعلام كرده اند كه باید تا 16 ماه مارس به طور قطعی همراه با فرم های 500 معرف، نزد شورای قانون اساسی فرانسه ثبت نام كنند.

اروپام **2092**1495**1590**



:: برچسب‌ها: تورنتو , موزه ,
:: بازدید از این مطلب : 358
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

سرهنگ 'مجتبی حسنی' كه برای بررسی علت این حادثه به كاشان سفر كرده است، بامداد یكشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهارداشت: بر اساس اظهارات برادر 'دایی'، رانندگی خودرو را علی دایی بر عهده داشته است.

وی، یكی از مشكلات اساسی كه باعث تصادف در جاده ها می شود را بی توجهی رانندگان هنگام رانندگی بیان كرد و افزود: مشغله فكری رانندگان، یكی از مصادیق بی توجهی آنها هنگام رانندگی است.

وی تاكیدكرد: همانگونه كه برادر ' محمد دایی ' در اظهاراتش عنوان كرده، همین مساله برای علی دایی نیز اتفاق افتاده است.

خودرو پرادو سرمربی تیم فوتبال راه آهن ساعت 20 و 30 دقیقه شنبه هنگامی كه از اصفهان عازم تهران بود در كیلومتر 8 ورودی شهر 'بادرود' در آزاد راه نطنز - كاشان واژگون شد.

در این سانحه به 'ژلكو میاچ' سرمربی خارجی این تیم و 'محمد دایی' برادر علی دایی آسیبی نرسید.

1592

150/921724/7428/562



:: برچسب‌ها: بچه ها , آبی ,
:: بازدید از این مطلب : 339
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

دكتر 'محمد حسین اعرابی' بامداد یكشنبه در گفت وگوی با خبرنگار ایرنا، اظهارداشت: دایی از ناحیه سمت راست سر دچار جراحات سطحی شده است.

وی افزود: به علت آنكه احتمال دارد بخشی از پوست سر نیاز به پیوند داشته باشد، بنابر این ممكن است عمل ترمیم پوست طول بكشد.

وی خاطر نشان كرد: گوش راست دایی نیز دچار خراشیدگی شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشكی كاشان گفت: خوشبختانه دایی دچار ترومای جدی نشده و خون ریزی داخلی نیز نداشته است.

خودرو پرادو حامل علی دایی آقای گل جهان ساعت 20 و 30 دقیقه شنبه هنگامی كه از اصفهان عازم تهران بود در كیلومتر 8 ورودی شهر ' بادرود ' در آزاد راه نطنز - كاشان واژگون شد.

پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان علت واژگونی این خودرو را سرعت زیاد و ناتوانی راننده در كنترل آن اعلام كرده است.

در این سانحه رانندگی به 'ژلكو میاچ' سرمربی خارجی تیم فوتبال راه آهن و 'محمد دایی' برادر علی دایی آسیبی نرسیده است.

1724/9876/562/1592



:: برچسب‌ها: تایوان , بریتانیا ,
:: بازدید از این مطلب : 393
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه؛ ' حسین امیر عبداللهیان' با اشاره به تلاشهای سازنده و ماندگار پاپ شنوده سوم در مسیر اجرای عدالت ، انصاف و صلح، تاكید كرد كه این رهبر بزرگ دینی براساس تعالیم پیامبر صلح و دوستی در راه صلح ، پیشرفت و دین باوری در جامعه مصر اقدامات موثری را از خود برجای گذاشته است.

**شبد** 1528/ 3404



:: برچسب‌ها: انگلستان , پاییز ,
:: بازدید از این مطلب : 377
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

روزنامه 'الوطن' در عنوان اصلی خود با تیتر بزرگ 'شنبه سیاه دمشق 'نوشت : مردم دمشق یكدست و یكپارچه با تروریسم مقابله می كنند.

این روزنامه نصف صفحه اول خود را به عكسی از محل انفجار در برابر ساختمان امنیت هوایی سوریه اختصاص داد و افزود كه روز گذشته سوری ها علت بسته شدن سفارتخانه عربستان ، كویت و بحرین در دمشق را در روزهای اخیر متوجه شدند.

در انفجارهای روز شنبه دمشق كه با استفاده از 500 كیلو مواد منفجره صورت گرفت ، 27نفر كشته و 140 نفر زخمی شدند.

به نوشته این روزنامه علت بستن سفارتخانه های كشورهای عضو شورای همكاری، تهدید سوریه از سوی شیوخ این كشورها بوده است.

الوطن به اعلام برخی از این كشورها برای مسلح كردن تروریست ها در سوریه اشاره كرد وافزود: كشورهای شورای همكاری به مدت یك سال اقدام به حمایت های مالی و نظامی از افراد مسلح در سوریه كردند و اكنون نیز فتواهایی برای اقدامات تروریستی صادر می كنند و جوانان را منحرف و آنان را برای درگیری به سوریه اعزام می كنند.

این روزنامه با اشاره به این كه همه طرح های آنان اكنون برای توطئه علیه سوریه كشف شده است ، افزود:دیگر هیچ جایی برای كوتاه آمدن با كسانی كه به دنبال دخالت نظامی در سوریه هستند ، وجود ندارد.

الوطن تاكید كرد: با توجه به این موضوع اكنون وقت آن رسیده است تا قانون در همه امور ساری و جاری باشد و با تظاهرات بدون مجوز مخالفان كه در راستای خدمت به دشمنان سوریه است ، برخورد شده و وزارت كشور نیز در این ارتباط نباید كوتاهی كند و باید به نوعی قانون حالت فوق العاده بار دیگر در سوریه اجرا شود و اكنون دیگر زمان مبارزه فیس بوكی گذشته است .

این قانون پس از چهل سال در سال 2011 میلادی به دنبال درخواست مخالفان لغو شد.

الوطن در پایان خطاب به مخالفان نظام سوریه نوشت كه دیگر كشته شدن شهروندان سوری به دنبال ناآرامی ها و وارد شدن خسارت های اقتصادی فراوان كافی است و با وجود همه این اقدامات آنان نتوانستند انقلاب مورد نظر خود را شعله ور كنند و اكنون باید مخالفان درك كنند كه بیشتر مردم سوریه این حركت آنان را نمی پسندند.

'تشرین' دیگر روزنامه سوری در صفحه اول خود با انتخاب عنوان ' دمشق و صبحی فاجعه آمیز ، تروریست بار دیگر ' سرمقاله ای را با عنوان 'عبادت سوری ها' منتشر كرد و نوشت : انفجارهای دمشق برای مردم سوریه دردناك و برای برخی مخالفان در خارجی و برادران عربی كه وجدان های مرده آنان به یكباره به حركت درآمد و خواستار تسلیح مخالفان و صدور فتوا برای كشتن مردم سوریه شد ، خوشحال كننده بود.

تعجب آور نبود كه دو انفجار در سوریه همزمان با انتشار برخی اخبار در ارتباط با ارسال تسلیحات نظامی از سوی عربستان به اردن صورت گرفت و ریاض از ابتدا نیز نقش منفی در حمایت مالی ، سیاسی ، تبلیغاتی و نظامی از تروریست ها در سوریه داشت و نقش قطر نیز از اول آغاز بحران به شكلی مفتضحانه آشكار بود و هنوز خون مردم لیبی خشك نشده بود كه وارد عرضه سوریه شدند و ما نقش آنكارا ، پاریس و واشنگتن را در این ارتباط از یاد نمی بریم .

به سادگی می توان انفجارهای روز شنبه را از طریق داده های موجود تحلیل كنیم و بفهیم كه چه كسی مرتكب این اقدامات جنایتكارانه شده است .

سالروز آغاز ناآرامی ها در سوریه ، حضور میلیون سوری در میادین كشور و تاكید ملت سوریه بر حمایت از اصلاحات و رد مداخله خارجی علت اصلی این انفجارها بود و برخی پایتخت های عربی - غربی كه همواره برای توطئه تلاش می كنند و سعی دارند تا به شیوه خود سوری ها را یاد آغاز سالروز ناآرامی ها بیندازند و به جهانیان نیز نشان دهند كه سوریه شاهد یك جنگ داخلی است و نه تروریستی كه این كشورها از آن حمایت می كنند.

این انفجارها همزمان با مثبت خواندن سفر 'كوفی عنان' فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه و استقبال سوریه از هیات فنی اعزامی از سوی وی بود و همه ما می دانیم كه دوحه ، ریاض و واشنگتن به دنبال حل مسالمت آمیز بحران در سوریه نیستند.

هیات مزبور روز دوشنبه وارد دمشق می شود و با استقبال سوریه مواجه شده است.

شماری زیادی از سوری ها نیز شب گذشته و امروز در گفت و گو با شبكه های تلویزیونی این كشور عربستان و قطر را اولین كشورهای حامی اقدامات تروریستی در سوریه اعلام و بر پایداری سوریه به عنوان قلعه مقاومت تاكید كردند.

تشرین افزود: عربستان و قطر به دنبال حل بحران جاری در سوریه به شیوه خاص خود و یا افزایش دامنه تروریسم و قتل بیشتر هستند.

این روزنامه در پایان تصریح كرد كه این اقدامات به دنبال موفقیت های اخیر سوریه در مناطق مختلف این كشور برای مقابله با اقدامات تروریستی و پایداری و مقاومت شهروندان سوری بدون توجه به مسایل قومی و طایفه ای در ارتباط با بحران اخیر صورت گرفت و شیوخ فاسد نمی توانند یك شهروند سوری را از عشق به وطن خود بازدارند حتی اگر ده ها خودرو بمب گذاری شده به سوریه اعزام كنند چرا كه مرگ برای سوری ها حق و عبادت است.

تشرین همچنین ویژه نامه ای را با عنوان سوری ها به وعده خود وفادار هستند ، منتشر كرد و در آن با انتشار تصویر یك دست خونین با پنج انگشت عكس های وزیر خارجه عربستان ، برهان غلیون ، نخست وزیر قطر ، عرعور و شیخ یوسف قرضاوی را بر روی هر یك از این انگشت ها قرار داد و نوشت این افراد با اقدامات تروریستی خود كور خوانده اند.

تلویزیون سوریه نیز شب گذشته هنگام استفاده از واژه شیوخ فتنه عكس قرضاوی را نشان داد.

روزنامه 'البعث' چاپ دمشق نیز در شماره امروز خود نوشت كه سوری ها تاوان پایداری، استقامت و وحدت خود را پس می دهند و اكنون خون همه اقوام مسلمان و مسیحی سوریه با یكدیگر تركیب شده و همه در راستای رسیدن به یك هدف قرار دارد.

انفجار روز گذشته در میدان التحریر در نزدیك یك منطقه مسیحی نشین صورت گرفت.

در همین حال محكومیت شخصیت ها و كشورهای مختلف در ارتباط با این انفجارها همچنان ادامه دارد و تاكنون ایران ، روسیه ، مصر و فرانسه و شماری از گروه ها و شخصیت های سوری و فلسطینی انفجارهای روز شنبه سوریه را محكوم كرده اند.

الثوره دیگر روزنامه سوری نوشت : ' ای سگ های هار آیا شما از ریختن خون سوری ها سیراب شده اید؟ '

این روزنامه با انتخاب عنوان ' گل یاسمن دمشق با رنگ خون ' افزود : آیا كشورهای عربی و مقام های آل سعود هنوز هم از دیدن تصاویر خون و جنازه های قطعه قطعه شده و سوخته سوری ها به دنبال ارسال پیام های خونین به دمشق خوشحال می شوند؟

الثوره خاطر نشان كرد كه این اقدامات عربستان انسان را به یاد فعالیت فتنه انگیز این كشور در لبنان در دهه هشتاد میلادی می اندازد و امروز چقدر شبیه دیروز است كه فهد رفت ولی در آل سعود 50 فهد دیگر به نام های مختلف بجا گذاشت و آنان جنایات وی را ادامه می دهند.

خاورم**ا.ا**1436**1369



:: برچسب‌ها: سان فرانسیسکو , انگلستان ,
:: بازدید از این مطلب : 350
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش خبرگزاری رویترز، 'كاترین اشتون' رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه با مطرح كردن این درخواست از كره شمالی، بیانیه ای را در همین خصوص صادر كرد.

در این بیانیه كه از جانب دفتر اشتون منتشر شده، آمده است: 'از جمهوری خلق كره می خواهیم تا در مسیر اعتمادسازی متقابل گام برداشته و از آزمایش موشك های دوربرد خود صرف نظر كند.'

**2351** 1597



:: برچسب‌ها: انگلستان , کودک , باغ وحش ,
:: بازدید از این مطلب : 329
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش ایرنا، اظهارات این كارشناسان در تارنمای سوریا الان منتشر شد.

در انفجارهای امروز در دمشق دو مركز امنیتی و یك منطقه مسكونی فلسطینی ها مورد حمله قرار گرفت كه 27 كشته و 140 نفر زخمی برجای گذاشت.

شدت انفجارهای امروز به حدی بود كه تا 16 كیلومتری دمشق و در منطقه زینبیه نیز صدای آن شنیده شد.

تاكنون كسی مسوولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته است.

ایران، روسیه، فرانسه و شماری از شخصیت ها و گروه های سوری و فلسطینی این انفجارها را محكوم كردند.

خاورم**1436** 1597



:: برچسب‌ها: سفر , گل , قرمز ,
:: بازدید از این مطلب : 343
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis
علی دایی

علی دایی در راه بازگشت از اصفهان تصادف کرده است

خبرگزاری های ایران از مناسب بودن حال علی دایی، سرمربی تیم فوتبال راه آهن که در سانحه خودرو مصدوم شده بود، خبر داده اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای دایی از ناحیه سر دچار "جراحت جزیی" شده است.

خبرگزاری فارس هم به نقل از مدیر بیمارستان محل مداوای آقای دایی نوشت که او دچار شکستگی استخوانی نشده و پوست سرش دچار جراحت شده است.

علی دایی شنبه در راه بازگشت از اصفهان به تهران تصادف کرده است.

آقای دایی که به همراه تیم خود برای دیدار با سپاهان به اصفهان سفر کرده بود در حال بازگشت با خودروی شخصی خود، در نزدیکی‌های کاشان دچار حادثه شده و خودروی او واژگون شده است.

پس از این تصادف دایی و دستیارش ژلکو میاچ به بیمارستان شهید بهشتی کاشان منتقل شدند.

پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان علت واژگونی خودرو پرادو حامل علی دایی سرمربی تیم راه آهن سرعت زیاد و ناتوانی در کنترل آن اعلام کرده است.

ادامه صدرنشینی سپاهان با پیروزی بر راه‌آهن

سپاهان اصفهان با پیروزی بر راه‌آهن صدرنشینی خود در رده‌بندی لیگ برتر ایران را تداوم بخشید.

در ادامه مسابقات هفته بیست و هشتم لیگ برتر ایران، امروز (۲۷ اسفند- ۱۷ مارس) چهار دیدار در شهرهای مختلف ایران انجام شد که حاصل آن سه پیروزی و یک تساوی بود.

در مهمترین بازی امروز، سپاهان اصفهان میزبان راه‌آهن تهران بود که توانست با هت تریک برونو سزار (۵۴، ۶۹، ۸۸) در مقابل دو گل حسین کاظمی (۵۶) و ایمان رزاقی (۹۳)، ۲-۳ پیروز شود و با ۵۵ امتیاز صدرنشینی خود را تثبیت کند.

راه‌آهن نیز با ۲۹ امتیاز در رده پانزدهم جای گرفت.

در دیدار مهم دیگر، تراکتورسازی تبریز با گل دقیقه ۳۵ فرزاد حاتمی، میزبان خود سایپا را در کرج شکست داد و جایگاه دومی خود در لیگ برتر ایران را محکم کرد.

نفت آبادان نیز در زمین خود مس سرچشمه را با گل‌های سجاد مشکل‌پور (۴۲) و سعید حلافی (۶۲) ۲ بر صفر شکست داد. نفت آبادان با ۳۷ امتیاز در جایگاه نهم و مس سرچشمه با ۱۹ امتیاز در رده آخر لیگ برتر قرار دارد.

فولاد خوزستان و مس کرمان هم در چهارمین بازی امروز با نتیجه یک یک به کار خود پایان دادند. امیر خالدی (۴۰) برای فولاد و مصطفی شجاعی (۷۶) برای مس گل زدند.

در رده‌بندی لیگ برتر ایران، فولاد با ۳۹ امتیاز ششم و مس با ۳۲ امتیاز سیزدهم است.

طبق برنامه قرار بود امروز دو دیدار دیگر یعنی شهرداری تبریز- صبا و داماش- ملوان نیز برگزار شود که به دلیل بارندگی لغو شد.



:: برچسب‌ها: ایتالیا ,
:: بازدید از این مطلب : 309
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

عبدالکریم سروش می گوید که برای حاکمان جوامع بسته، یکی از مهمترین وجوه فلسفی کارل پوپر که وارد کردن عنصر شک است، می تواند خطرناک باشد

عبدالکریم سروش، متفکر ایرانی شامگاه پنج شنبه پانزدهم مارس (بیست و پنجم اسفند ۱۳۹۰) میهمان بنیاد کارل پوپر در دانشگاه محل تدریس این فیلسوف خردگرا و نویسنده کتاب «جامعه باز و دشمنان آن» بود.

این سخنرانی در همسایگی کالجی که سروش خود زمانی در آن فلسفه علم خوانده بود درباره پوپر و جایگاهش در میان ایرانیان، برای دانشجویان و حضار عموما غیر ایرانی انجام شد.

موضوع سخنرانی آقای سروش «عقلگرایی انتقادی و اصلاحات مذهبی و سیاسی در ایران» بود و محل سخنرانی (دانشگاه ال اس ای) مدرسه علوم اقتصادی لندن.

"از گفته های جالب عبدالکریم سروش در این سخنرانی که هم برای ایرانی های حاضر تازگی داشت و هم تعجب برخی از دیگر حضار را برانگیخت، ذکر این نکته بود که محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران در اوایل دوره ریاست جمهوری اش خواندن کتاب «درس هایی برای قرن» از آثار پوپر را به اعضای کابینه اش توصیه کرده بود."

آقای سروش سخنرانی خود را با شرح کوتاهی از وضعیت آموزش فلسفه در ایران آغاز کرد و سپس درباره اهمیت کارل پوپر در فضای اجتماعی و آکادمیک ایران گفت.

«برای جامعه ای که می خواهد با تعصب حرف بزند و فقط یک قرائت رسمی و قطعی از پدیده ها ارائه کند، پوپر می تواند خیلی خطرناک باشد چون عنصر شک را وارد می کند.»

کارل پوپر انگلیسی - اتریشی یکی از بزرگترین فیلسوفان علم در قرن بیستم محسوب می شود.

کوشش‌های او در رد روش علمی طرفداران کلاسیک علم که مشاهده و استنباط است به روش ابطال‌پذیری تجربی رسید.

بر اساس دیدگاه های او تئوری خوب علمی، تئوری و نظریه ای است که قابل ابطال باشد. همانطور که از نظر او دولت خوب دولتی است که قابل برچیدن باشد.

دفاع دلیرانه پوپر از لیبرالیسم و لیبرال دموکراسی که به نظر او امکان ظهور جامعه باز را فراهم می کند، از او نه در موطن و زادگاهش بلکه در میان دانشجویان علوم انسانی و اهل فکر ایران و حتی آنچنان که آقای سروش می گوید طلاب حوزه های علمیه قم، فیلسوفی مشهور ساخته است.

لیبرالیسم پوپر آنچنان که عبدالکریم سروش شرح می دهد به معنای مکتب حقوق‌مداری (در مقابل تکلیف‌مداری) است.

کتاب «جامعه باز و دشمان آن» اثر کارل پوپر سال ها پیش توسط عزت الله فولادوند در ایران ترجمه و توسط انتشارات خوارزمی منتشر شده است

آقای سروش برای مخاطبان غیر ایرانی خود توضیح داد که پس از پایان تحصیلاتش در بریتانیا و بازگشت به ایران بیش از سه دهه پیش در ماه های نخست انقلاب، کتاب چندانی از پوپر در ایران ترجمه نشده بود. «کتاب فقر تاریخی گری ترجمه شده بود و به رغم توانایی مترجم، ترجمه خوبی نداشت و گمراه کننده بود. توصیه من به دانشجویان این بود که نسخه انگلیسی کتاب را بخوانند.»

بعد از انقلاب اما ترجمه کتاب های پوپر در ایران رونق گرفت چنانکه آقای سروش هم برای حضار توضیح داد اکثر آثار او هم اینک در ایران به فارسی برگردانده شده است.

«کارل پوپر در ایران آنچنان محبوب است که بسیاری از فرهیختگان برخی از اصطلاحات او را در گفت و گو های سیاسی و اجتماعی و در مطبوعات روشنفکرانه به کار می گیرند بدون اینکه لزوما از هویت ناقل آن اطلاع داشته باشند.»

به گفته آقای سروش، آشنایی طلاب حوزه های علمیه با زبان انگلیسی هم در نفوذ این فیلسوف در قم تاثیرگذار بوده است.

از گفته های جالب عبدالکریم سروش در این سخنرانی که هم برای ایرانی های حاضر تازه بود و هم تعجب برخی از دیگر حضار را برانگیخت، ذکر این نکته بود که محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران در اوایل دوره ریاست جمهوری اش خواندن کتاب «درس های این قرن» از آثار پوپر را به اعضای کابینه اش توصیه کرده بود.

آقای سروش چند سال پیش به یک نشریه ایرانی درباره این «کتاب جامعه باز و دشمنان» آن از مشهورترین آثار پوپر گفته بود: «این کتاب اگر مطرح شد به خاطر آن بود که حکایت‌گر یک درد بود. مساله پوپر در این کتاب این بود که چگونه ایدئولوژی‌هایی که وعده محقق کردن بهشت بر روی زمین را می‌دهند به تحقق جهنم بر روی زمین می‌انجامند و با استدلال‌های تاریخی و سیاسی چگونگی این امر را توضیح داده بود. همین‌جاست که او می‌گوید در سیاست و در طبابت هر کس وعده زیاد بدهد، شارلاتان است.»

آقای سروش می گوید که پوپر در میان ایرانیان بیش از بریتانیا محبوبیت دارد و در عین حال به دلیل تاثیرات عمیقی که آثارش در جامعه بسته ایرانی می گذارد، در میان گروه هایی از جمله حاکمان این کشور، منفورتر از بریتانیا است.

او دشمنان پوپر در ایران را مارکسیست ها، افراطیون مذهبی و آنها که «هایدگریست فروشان» می خواند، می داند که برخی از اینها در نهادهای کلان آموزشی و فرهنگی ایران سمت دارند.

آقای سروش می گوید که اینها پوپر را به دلیل حمایتش از جامعه باز دشمن خود می دانند.

عبدالکریم سروش زمانی در یک گفت و گو درباره پوپر نویسنده کتاب جامعه باز و دشمنان آن گفته بود: «دیدگاه‌های پوپر در باب دموکراسی و انتظارات از آن، امروز در ایران برای همه شناخته شده و روشن است. اینکه در دموکراسی، مهم چگونه به کرسی نشاندن یک حاکم نیست، بلکه چگونه آسان به پایین کشیدن حاکم است، سخن پوپر است و من بعدها این جمله او را چنین بیان کردم که دموکراسی، شیوه نصب و نقد و عزل حاکمان است.»

عبدالکریم سروش در سال های جوانی در بریتانیا با افکار و دیدگاه های کارل پوپر آشنا شد. او چند سال پیش این آشنایی را چنین روایت کرده بود:

کارل پوپر فیلسوف خردگرای بریتانیایی - اتریشی است. تئوری ابطال پذیری از مشهورترین نظریات اوست

«من در سفر به انگلستان و تحصیل در رشته فلسفه علم، به دنبال یک کتاب فلسفی می‌گشتم که برای تقویت زبان بخوانم و در عین حال با فلسفه مغرب‌زمین هم آشنا شوم. از حسن اتفاق کتاب بسیار خوب جان پاسمور، به نام صد سال فلسفه را پیدا و مطالعه کردم . . . در این کتاب بود که با پوپر آشنا شدم. پوپر، صفحات چندانی از کتاب را به خود اختصاص نداده بود، اما به هر حال من برای اولین بار با سراندیشه‌های او از جمله ایده‌ ابطال‌پذیری آشنا شدم . . . وقتی هم که برای مصاحبه به دپارتمان فلسفه علم کالج چلسی رفتم، رئیس دپارتمان، به من گفت که آیا چیزی از فلسفه علم شنیده‌ای و می‌دانی؟ آن اطلاعات به کار من آمد. من نام پوپر را بردم و همین اندیشه ابطال‌پذیری او را که در آن زمان به صورت خام و سربسته می‌فهمیدم، بازگو کردم. اما بعدا که در آن رشته ثبت‌نام کردم و دانشجو شدم، یکی از فیلسوفانی که بسیار از او سخن می‌رفت کارل پوپر بود و جالب آنکه کمی پیش از آن پوپر در مدرسه‌ای واقع در چند خیابان آن طرف‌تر از کالج ما یعنی مدرسه اقتصادی لندن تدریس می‌کرد. البته وقتی که من به انگلستان رفتم کارل پوپر بازنشسته شده بود و تدریسی برعهده نداشت و در شهرکی بیرون از لندن زندگی می‌کرد.»

به گفته سروش «پوپر برای انقلاب کردن نسخه نمی پیچید و می گوید "انقلاب برنامه ریزی نمی شود" بلکه بر اثر رفتار حکومت ها "اتفاق می افتد" لذا حکومت ها را برای رخ دادن انقاب باید سرزنش کرد و نه مردم را. «پوپر می گوید وقتی باران می آید چتر باز کنید؛ بهتر است مشکل خود را حل کنیم تا کل مشکلات عالم را.»

به گفته عبدالکریم سروش، محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، خواندن کتاب درس های این قرن را به اعضای کابینه اش توصیه کرده بود

پوپر در زمان دانشجویی آقای سروش در بریتانیا به صورت بسیار جدی در این کشور مطرح و در مجلات فلسفی آرای او به طور وسیع منتشر می‌شد.

«من بسیاری از آن مجلات را هنوز دارم . . . دو نکته در فلسفه سیاسی پوپر برای من مهم بوده و هست. یکی آنکه چگونه باید حکومت کرد مهم است نه اینکه چه کسی حاکم باشد که سئوال افلاطون است و دیگری اینکه وقتی باران می‌بارد ما چتر بر می‌داریم نه اینکه به دنبال برهم زدن نظام تکوین ابر و باران باشیم. در این دو نکته یک دنیا معنا و مفهوم است. اما تاثیر بزرگ او همان بود که فلسفه‌بافی چقدر آسان و بی‌ارزش است و سخن دقیق زدن تا چه اندازه سخت. از آن پس بود که حرف‌های مبهم و بی‌سروته از چشم من افتاد.»

دکتر عبدالکریم سروش را می توان مناقشه برانگیزترین روشنفکر دینی و یکی از تاثیرگذارترین متالهان شیعی نزدیک به سه دهه اخیر ایران دانست. شاید به علت سابقه زندگی آقای سروش در لندن، که به واسطه درس و مطالعه دوره دانشجویی بود، این شهر را بتوان پس از زادگاهش در ایران، خانه دیگر او دانست.

گرچه محل تحصیل آقای سروش از محل تدریس پوپر چندان فاصله ای نداشت اما او هرگز موفق به دیدار پوپر و حتی حضور در سخنرانی او هم نشد چرا که او دیگر به دانشگاه نمی آمد و در اواخر عمر جایی نزدیک به لندن زندگی می کرد.

با این همه سروش به عنوان میراث دار ایرانی پوپر، وقتی پس از پایان تحصیلات به ایران بازگشت معرف رشته فلسفه علم به دانشگاه های ایران شد. «وقتی من در سال ۱۳۵۲ به انگلستان می آمدم، نامی از رشته فلسفه علم نبود اما در سال ۱۳۶۰ که به ایران بازگشتم و با فرمان آیت الله خمینی عضوی از ستاد انقلاب فرهنگی برای بازگشایی دانشگاه ها شدم (دانشگاه های ایران در جریان انقلاب فرهنگی پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ تعطیل شد) رشته فلسفه علم را برای اولین بار در برنامه درسی رشته های فلسفی گنجاندم.»

آقای سروش پس از آنکه در اواخر دهه هفتاد خورشیدی گروه های افراطی و لباس شخصی چندین بار در جریان سخنرانی های او در ایران اخلال ایجاد کردند، از ایران رفته و تاکنون بیشتر وقت خود را به تدریس در دانشگاه های خارج از ایران گذرانده است.

مجله کیان و فصل نامه مدرسه و انتشارات صراط ناشر آثار او در ایران همه از یادگاران اوست که در این سال ها توقیف و برچیده شده است.



:: برچسب‌ها: سبز , خانواده , دوستان ,
:: بازدید از این مطلب : 422
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش ایرنا ، درخواست برگزاری این تجمع در روز 17 مارس، توسط كمیته دفاع ازحقوق جوانان جمهوری آذربایجان ارایه شده بود كه فرمانداری باكو با برگزاری این تظاهرات موافقت كرد.

در این تجمع بیش از 300 نفر از جوانان آذری ، خواستار آزادی زندانیان سیاسی و آزادی سرزمین های اشغالی قره باغ شدند.

سازمان جوانان احزاب مخالف از جمله جبهه خلق ، مساوات ، دمكرات و سازمان جوانان گروه دالقا ، آزاد ، ندا، موج ، شهروندان، باشگاه حقوق بشر و جبهه همبستگی ملی در برگزاری این تظاهرات در باكو مشاركت كردند.

این نخستین بار است كه فرمانداری باكو با برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز توسط جوانان احزاب مخالف جمهوری آذربایجان در سال جاری موافقت می كند.

خاورم/1108/ 3404



:: برچسب‌ها: زنده , مربع , پرندگان ,
:: بازدید از این مطلب : 372
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش ایرنا ، كلونی روز جمعه به همراه گروهی از فعالان حقوق بشر در اعتراض به بحران انسانی در مناطق مرزی سودان جنوبی در برابر سفارت سودان تجمع كرد.

وی به دلیل ورود به محوطه سفارت سودان بازداشت شد.

نیك كلونی پدر جورج كلونی كه روزنامه نگار است، جیم موران و جیم مك گاورن از نمایندگان كنگره آمریكا و مارتین لوتركینگ، پسر رهبر فقید جنبش مدنی ایالات متحده از دیگر بازداشت شدگان بودند.

كلونی از فعالان مدافع حقوق بشر در سودان است و بارها از این كشور دیدن كرده است. او یك روز پیش از بازداشت به كاخ سفید رفته بود تا با باراك اوباما درباره وضع سودان گفت و گو كند.

وی پس از آزادی از زندان گفت نگران وضع مردمان مناطق مرزی سودان جنوبی با همسایه شمالی آن است.

جورج كلونی با هشدار درباره احتمال بروز فاجعه انسانی گفت: حوشبینانه ترین برآوردها این است كه ده ها هزار نفر در اثر گرسنگی جان خواهند سپرد. این یك قحطی نیست، این یك تراژدی خلق شده به وسیله دولت خارطوم است تا این افراد را وادار به مهاجرت كند.

وی می گوید دولت سودان به خاطر سابقه طولانی تنش با اهالی این منطقه دور افتاده، تعمدا ً از تامین مایحتاج غذای این منطقه خوداری می كند.

سودان جنوبی در سال 2011 از سودان جدا شد و روابط دو همسایه در ماه های اخیر تیره شده است.

این كشور تازه استقلال یافته به رغم برخورداری از منابع غنی نفت خام، از فقیرترین مناطق جهان است.

اختلاف بر سر منابع نفتی و ترسیم خطوط مرزی باعث تنش میان سودان جنوبی و همسایه شمالی آن شده است.

این اختلاف ها باعث بروز بحران انسانی در مرز میان دو سودان شده است و كلونی برای آگاهی افكار عمومی و افزایش فشار بر دولت خارطوم تلاش می كند.

این هنرپیشه سرشناس هالیوود پیش از بازداشت درسخنانی خواهان صدور مجوز ارسال كمك های بشردوستانه به منطقه آسیب دیده و توقف خشونت سازمان یافته ارتش سودان علیه غیرنظامیان شد.

جورج كلونی حدود یك هفته است كه به اتفاق گروهی از چهره های سیاسی عازم واشنگتن شده است تا افكار عمومی را از بروز فاجعه انسانی در ارتفاعات نوبا اگاه كند.

وی اخیرا به طور مخفیانه به این ارتفاعات كه در نوار مرزی سودان و كشور تازه استلال یافته جنوب سودان واقع شده ، سفر كرده است و مشاهدات خود از این سفر را در یك فیلم مستند به تصویر كشیده است.

او با شركت در جلسه كمیته روابط خارجی مجلس سنا كه برای بررسی اوضاع سودان تشكیل شده بود، این فیلم را به نمایش گذاشت.

جورج كلونی در این جلسه به اعضای سنا گفت: رخدادهای منطقه مرزی سودان به فاجعه دارفور شباهت زیادی دارد.



:: برچسب‌ها: فیلم , دوچرخه , ژاپن ,
:: بازدید از این مطلب : 419
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس اداره هواشناسی قصرشیرین گفت: آلودگی موجود در هوا برغم بارش پراكنده باران طی چند روز اخیر همچنان ادامه دارد و هم اكنون دید افقی این شهرستان شش هزار متر است كه با دید افقی یك هوای سالم كه 10 هزار متر می باشد، چهار هزار متر فاصله دارد.

'حیدر چوپانی' روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اكنون دمای هوا هفت درجه سلسیوس بالای صفر و رطوبت موجود در هوای منطقه نیز 90 درصد می باشد.

وی با بیان اینكه ماندگاری این پدیده برای شهرستان قصرشیرین تا اواخر وقت فردا یكشنبه است، اظهار داشت: این گرد و غبار نتیجه طوفان های شن در بیابان های شمال كشور عراق است كه بعد از چند روز از مرزهای غربی وارد كشور ایران می شوند.

شبكه بهداشت و درمان قصرشیرین نیز همچون روزهای گذشته به افراد مسن، كودكان و بیماران قلبی و آسمی این شهرستان هشدار داد كه از ورود به فضای باز و آزاد خود داری كنند.ك/3

1234/9102/567/ 1645



:: برچسب‌ها: تایوان , زرد , سیاه ,
:: بازدید از این مطلب : 428
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

'عبد الله معتمدی' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: پذیرفته شدگان دوره های فراگیر پیام نور در مقاطع كاردانی به كارشناسی، كارشناسی و كارشناسی ارشد تا ساعت 24 روز دوشنبه، 29 اسفند فرصت دارند تا با مراجعه به پایگاه جامع خدمات آموزشی دانشگاه پیام نور (گلستان) به نشانی http://reg.pnu.ac.ir نسبت به ثبت نام خود اقدام كنند.

وی یادآور شد: ثبت نام از پذیرفته شدگان دوره های فراگیر منحصرا در كدقبولی اعلام شده در نیمسال دوم سال تحصیلی 91-90 صورت می پذیرد.

معتمدی از پذیرفته شدگان دوره های فراگیر خواست تا اصل مدارك لازم را با حجم هر تصویر حداكثر 250 كیلوبایت و ترجیحا فرمت jpg یا jpeg اسكن كرده و با مراجعه به پایگاه اینترنتی گلستان نسبت به ثبت نام غیرحضوری با شناسه كاربری و گذرواژه ارایه شده اقدام كنند.

معاون آموزش دانشگاه پیام نور در مورد زمان شروع كلاس های درس پذیرفته شدگان جدید فراگیر گفت: كلاس های درس فراگیر از هفته گذشته تشكیل شده است و شروع كلاس های درس دانشجویانی كه با تاخیر ثبت نام كنند بعد از تعطیلات نوروز خواهد بود.

وی شمار پذیرفته شدگان در آزمون كارشناسی فراگیر پیام نور را حدود 67 هزار نفر اعلام كرد و گفت: در آزمون های فراگیر امسال تعداد 10 هزار و 500 نفر نیز در مقطع كارشناسی ارشد و سه هزار و 800 نفر در مقطع كاردانی به كارشناسی پذیرفته شدند.

آزمون دوره فراگیر كارشناسی دانشگاه پیام نور با حضور 103 هزار و 224 داوطلب شامل 52 هزار و 182 نفر زن و 51 هزار و 42 نفر مرد در نوبت صبح روز جمعه 30 بهمن ماه 90 در 42 شهرستان مختلف كشور برگزار شد.

تعداد چهار هزار و 644 داوطلب شامل دو هزار و 791 نفر زن و یكهزار و 903 نفر مرد در آزمون كاردانی به كارشناسی و تعداد 86 هزار و 472 داوطلب شامل 38 هزار و 572 نفر زن و 47 هزار و 893 نفر مرد در آزمون كارشناسی ارشد فراگیر پیام نور در بعد از ظهر جمعه 30 بهمن ماه شركت كردند.

فراهنگ ** 1055



:: برچسب‌ها: دره عمیق و باریک ,
:: بازدید از این مطلب : 316
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : شنبه 27 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش ایرنا ، 'غضنفر ركن آبادی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت طی گفت و گوی با شبكه خبری 'الجدید' لبنان با تاكید بر اینكه فشارهای غرب به ایران بهای اتخاذ مواضع اصولی مخصوصا در زمینه مقابله با رژیم صهیونیستی است، ادامه داد: كشورهای غربی خیلی سعی داشتند كه با دادن امتیازهایی، ایران را از پشتیبانی مساله فلسطین باز دارند.

وی با اشاره به تهدیدات اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: موشك های هدف گیری شده ما به منظور پاسخ به هر گونه تجاوزی آماده بوده و در صورت هرگونه حمله ای ، منافع صهیونیست ها را در تمامی منطقه و جهان هدف قرار خواهیم داد.

سفیر ایران گفت: تهدیدهای رژیم صهیونیستی بر ضد جمهوری اسلامی ایران غیر واقعی بوده اما با وجود این ایران همواره آماده پاسخ گفتن به هر نوع هجوم نظامی است.

ركن آبادی با اشاره به اینكه ایران در این خصوص با هیچ كس شوخی ندارد ، ادامه داد: رژیم صهیونیستی با وجود رزمایش ها و تمرینات پیاپی از زمان اتمام جنگ 33 روزه سال 2006، می داند كه قدرت آغاز جنگی جدید را ندارد.

وی با اشاره به نتایج تحقیقات مراكز پژوهشی رژیم صهیونیستی كه گفته اند كه این رژیم توانایی هیچگونه هجوم و حتی دفاع در برابر هر نوع حمله ای را نیز ندارد، ادامه داد: این سخنان در حالی مطرح می شود كه طی شش سال گذشته، ارتش این رژیم رزمایش های زیادی انجام داده است.

سفیر ایران در لبنان با تكذیب این سخن كه گفته می شود سیر روند برنامه هسته ای ایران كند شده است، ادامه داد: ایران طی رایزنی های خود با كشورهای 1+5 موفقیت های مختلفی در عرصه سیاسی و فنی به دست آورده است.

این مقام دیپلماتیك كشورمان اتهامات آمریكا را در خصوص انحراف پرونده هسته ای ایران از مسیر صلح آمیز بودن، به شدت رد كرد و افزود: كسانی كه این اتهامات را مطرح می كنند لازم است كه دلایل و مدارك خود را در این خصوص ارایه كنند و ما مجددا بر موضع دینی و شرعی خود كه رهبر معظم انقلاب در خصوص حرام بودن ساخت و استفاده از بمب هسته ای اعلام داشته اند، تاكید می كنیم.

وی با تاكید بر اینكه این مساله خط قرمز ما است و هیچ كس نمی تواند از آن عبور كند، تصریح كرد: برنامه هسته ای ایران از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و با حمایت غرب آغاز شده و با پیروزی انقلاب و بسته شدن سفارت رژیم صهیونیستی در تهران ، بحث توقف این پروژه از سوی غرب مطرح شده است.

وی با تاكید بر بی تاثیر بودن تحریم ها خاطر نشان كرد: ایران تدبیرهای لازم و پیشگیرانه را در خصوص این تحریم ها اتخاذ كرده و به مواضع و اصول خود تا پایان، ملتزم و متعهد باقی خواهد ماند.

سفیر كشورمان در لبنان با تاكید بر اینكه ایران خواستار حفظ امنیت در سراسر منطقه و همچنین تمامی جهان است، ادامه داد: ایران نمی خواهد كه شروع كننده هیچ گونه تنشی در منطقه باشد اما در موضع دفاع از خود اگر هرگونه اشتباهی در قبالش انجام پذیرد، پاسخی سخت و دردناك خواهد داد و ما نسبت به سخنی كه می گوییم آگاه بوده و قدرت به اجرا در آوردن آن را داریم.

وی در خصوص مساله سوریه بر موضع اصولی ایران در ایستادن در كنار اكثریت مردم این كشور تاكید كرد و افزود: اكثریت مردم سوریه خواستار اجرای اصلاحات در چارچوب نظام فعلی هستند و ما نیز بر ضرورت اصلاحات و متوقف شدن خشونت و همچنین دخالت نداشتن بیگانگان تاكید داریم.

ركن آبادی با تاكید بر اینكه موضوع سوریه با گفت وگوهای داخلی بین ملت و نظام حل و فصل می شود، ادامه داد: پشتیبانی ایران از سوریه به جنبه های سیاسی و اقتصادی خلاصه می شود و ایران به هیچ وجه در این كشور دخالت نظامی ندارد.

وی تصریح كرد ، هر كس در امور داخلی سوریه دخالت كند در حقیقت به آمریكا و رژیم صهیونیستی خدمت كرده است.

سفیر ایران در لبنان با اشاره به اینكه روسیه، چین، ایران و برخی دیگر از كشورها به عنوان بخشی از جامعه جهانی مخالف سقوط نظام سوریه هستند، ادامه داد: به اعتقاد ایران سقوط نظام سوریه محال و غیر ممكن است.

وی با اشاره به سیاست یك بام و دو هوای آمریكا و دیگر كشورهای غربی در برخورد با ملت های مختلف ،خاطر نشان كرد: آنها به بهانه پشتیبانی از مردم در برابر نظام 'معمر قذافی' دیكتاتور معدوم لیبی، نیروهای نظامی خود را وارد این كشور كردند و از سوی دیگر در بحرین، نیروهایشان را برای پشتیبانی از نظام بر ضد مردم به این كشور اعزام كردند.

ركن آبادی اظهار داشت: آنها دموكراسی را تنها وقتی كه در چارچوب مصالح و منافعشان باشد خوب می دانند و اگر غیر از آن باشد، این دموكراسی معنای بدی پیدا می كند.

مدیركل سابق خاورمیانه وزارت خارجه گفت : ایران آمادگی دارد كه از ارتش لبنان پشتیبانی كند و هر آنچه را كه احتیاج دارد، در اختیارش بگذارد.

ركن آبادی همچنین از پیشنهادهای مكرر ایران در خصوص كمك به لبنان در خصوص حل و فصل بحران برق در این كشور سخن گفت و افزود: از زمان دولت 'سعد حریری' نخست وزیر سابق و رییس جریان 'المستقبل' لبنان یادداشت همكاری میان دو كشور به امضاء رسیده و دولت فعلی دو روز پیش در خصوص آن تصمیم گیری كرد.



:: برچسب‌ها: فرانسه ,
:: بازدید از این مطلب : 365
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : شنبه 27 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، در این جلسه دادگاه كه به ریاست 'ناصر سراج' برگزار می شود، 18 متهم حضور دارند كه دو متهم زن و بقیه مرد هستند.

در این جلسه دادگاه، علاوه بر متهمان، وكلای آنان و نیز خبرنگاران رسانه های داخلی حضور دارند.

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی نیز هفته گذشته - 21 اسفند ماه جاری - با حضور دادستان عمومی و انقلاب تهران در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی سراج برگزار شد.

در دومین جلسه محاكمه متهمان پرونده فساد بزرگ مالی، علاوه بر 32 متهم این پرونده و وكلای آنان، نمایندگان رسانه های خبری نیز حضور داشتند.

نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان این پرونده نیز 29 بهمن ماه امسال برگزار شد.

اجتمام** 9140**1572



:: برچسب‌ها: شیکاگو ,
:: بازدید از این مطلب : 334
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : شنبه 27 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، قاضی رسیدگی كننده به پرونده فساد بزرگ مالی صبح امروز-شنبه- در ابتدای سومین جلسه محاكمه متهمان این كه در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی آغاز شد، درباره برخی مسایل مطرح شده در جامعه افزود: متهم اصلی پرونده فساد بزرگ بانكی عنوان كرده است كه جعبه سیاه این پرونده فراری است در حالی كه در پروازهای هوایی، كار اصلی را جعبه سی.وی.آر كه نیم ساعت آخر پرواز را ثبت می كند، انجام می دهد.

وی ادامه داد: اگر بتوان اطلاعات موجود در سی.وی.آر را خواند، آنگاه می توان به اطلاعات موجود در جعبه سیاه نیز دست یافت و ما نیز این كار را انجام خواهیم داد.

قاضی پرونده فساد بزرگ مالی تاكید كرد: افرادی كه در این رابطه فراری هستند به پای میز محاكمه كشانده خواهند شد و در همین رابطه از طریق مراجع رسمی و بین المللی مانند پلیس بین الملل ( اینترپل) اقدام شده است.

قاضی سراج با بیان اینكه گفته می شود در این پرونده جای متهم اصلی و فرعی خالی است، ‌گفت: دادگاه فقط در محدوده كیفر خواست حد رسیدگی دارد و این پرونده 32 متهم دارد كه دادگاه در این محدوده به اتهامات متهمان رسیدگی خواهد كرد.

بنا به اظهارات دادستان عمومی و انقلاب تهران، این پرونده بیش از 100 متهم دارد كه به محض تفهیم اتهام و صدور كیفرخواست به طور قطع به اتهامات آنها نیز رسیدگی خواهد شد.

قاضی رسیدگی كننده به پرونده فساد بزرگ مالی افزود: احتمالا برخی از افراد، متهمان را وادار می كنند كه اعتراف نكنند اما از ابتدا تا پایان، معامله اسناد است.

سراج گفت: در این پرونده اسناد هستند كه حرف آخر را می زنند و اعترافات متهمین فقط موضوع را روشن می كند و آنگونه كه فكر می شود اعترافات اثر آن چندانی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اكنون وكیل مدافع آقای س.ك ‌رییس شعبه بانك صادرات اهواز در حال قرائت لایحه دفاعیه موكل خود است.

اجتمام**9134 ** 9140**1572



:: برچسب‌ها: ساحل , ابرها ,
:: بازدید از این مطلب : 333
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : شنبه 27 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis
تخت جمشید

کسروی در واقع تنها روشنفکر ایرانی بود که کوشید با مشکل یکپارچگی ملی در ایران دست و پنجه نرم کند

"مدرنیزاسیون سیاسی" اصطلاح اسفنج‌گونه‌ای شده است. در نظر عده‌ای این اصطلاحی است که فرآیند برساختن نهادهای تمرکزگرا مانند دیوان‌سالاری دولتی، ارتش دائمی، و احزاب سیاسی منضبط را به خود جذب می‌کند. به نظر عده‌ای دیگر این اصطلاح ربط تنگاتنگی با فروریختن اقتصادهای زراعتی جدا از هم و برآمدن اقتصادهای صنعتی وابسته به هم دارد. و برای کسانی دیگر، مدرنیزاسیون سیاسی مترادف با تبدیل فرهنگ‌های سنتی - که در آن رعایا اساساً به گروه‌های محلی وفادارند، و خود را مشخصاً جدا از اقتدار مرکزی می‌بینند- به فرهنگ‌هایی مدرن است، که در آن شهروندان به دولت التزام دارند، و این ‌را حق طبیعی یا وظیفه مدنی خود می‌دانند تا در امور عمومی مشارکت ورزند، و احساس می‌کنند نظام سیاسی آن‌ها- دموکراتیک باشد یا مطلقه- می‌بایست ریشه‌هایی عمیق در نظام اجتماعی داشته باشد.

اما "مدرنیزاسیون سیاسی" به هر معنای خاصی که به کار رود، همواره با روند عمومی یکپارچگی ملی هم‌بسته است: ادغام کارگزاری‌های سنتی پراکنده در دیوان‌سالاری‌های دولت مرکزی مدرن؛ ادغام اقتصادهای زراعتی - که در آن ارتباط مستقیم اندکی میان واحدهای محلی وجود دارد- در اقتصادهای صنعتی، که در آن، واحدهای صنعتی در نظام اجتماعی متحد و متصلی به هم درمی‌آمیزند؛ اتحاد حاکمان و شهروندان از طریق نهادهایی که از مرکز تا مناطق و لایه‌های پیرامونی بسط یافته است؛ ادغام پیوندهای بیرونی- مانند پیوندهای طایفه‌ای، قبیله‌ای، فرقه‌ای و محلی- در پیوند دامن‌گستر ملی؛ ادغام امپراطوری‌های چندفرهنگی، چندقبیله‌ای و چندزبانه در دولت-ملت‌های جدید. این ادغام، اگر نه همیشه دست‌کم اغلب، ادغام در یک ایدئولوژی‌ سیاسی، یک فرهنگ، یک زبان و یک هویت ملی بود.

گرچه از همان اوایل قرن نوزده میلادی دو مغز متفکر متفاوت، مارکس و دورکهایم هر دو در باب تبدیل واحدهای زراعتی مجزا از یکدیگر به جوامع صنعتی وابسته به هم قلم زده بودند، تنها همین اواخر بود که جامعه‌شناسان به مشکل وحدت سیاسی به نحو متمرکز توجه کردند. احیای علاقه به این موضوع در مقاله‌ی اغلب ارجاع داده شده‌ کلیفورد گیرتز "انقلاب یکپارچه: احساسات ازلی و سیاست‌های مدنی در دولت‌های جدید" بازتاب یافت.

در این مقاله، که نخستین بار ۴۹ سال قبل در مجموعه مقالاتی با عنوان جوامع کهن و ملت‌های جدید: طلب تجدد در آسیا و افریقا انتشار یافت، گیرتز نشان داد که کشورهای تازه استقلال یافته چگونه با مشکل دردناکی مواجه اند: سازگار ساختن تعلقات سنتی- مثل پیوندهای قبیله‌ای، منطقه‌ای، دینی، زبانی و نژادی- با دولت-ملت‌های جدید که مستلزم التزام سیاسی همه شهروندان است. او نتیجه گرفت این مشکل یکی از "انقلاب‌های" عمده‌ای است که دولت‌های در حال ظهور آسیا و افریقا با آن مواجه اند.

لئونارد بایندر مفهوم وحدت سیاسی را به سبک تا حدودی متفاوتی در مقاله‌‌اش "مصر: انقلاب یکپارچه" و "یکپارچگی ملی و توسعه‌ سیاسی" به کار برده است. در حالی که در نظر گیرتز یکپارچگی ملی به معنای گردهم‌آمدن گروه‌های اجتماعی در قالب ملت‌ها است، به نظر بایندر این اصطلاح به معنای انسداد شکاف عمیق میان طبقه‌ حاکم و توده‌ها از طریق برساختن ارزش‌های ملی و نهادهای حکومتی جدید است.

کاربست اصطلاح "یکپارچگی ملی" توسط بایندر عمدتاً از مصرپژوهی او گرفته شده است، جایی که نخبگان سنتی هیچ نسبتی با توده‌ها ندارند. و نتایج گیرتز اغلب بر اساس تجارب او از دولت‌های تازه استقلال یافته افریقایی، که متعاقب استعمار غربی تشکیل شده‌اند، صورت بندی شده است. با این حال، نظرات کلی آن‌ها قابل انطباق بر ایران است، البته با وجود این ملاحظه آشکار که ایران "دولتی جدید" نیست تاریخ آن به دو هزار و پانصد سال پیش باز می‌گردد، و تشیع پیوند مشترک میان مردم و حاکمان آن از قرن ۱۶ میلادی بوده است. این نظرات بر ایران قابل انطباق است زیرا، با وجود تاریخ دراز مدت و دین وحدت‌بخش، این کشور در قرن نوزده میلادی در زمینه‌های بسیاری نمونه‌ جامعه‌ای غیر یکپارچه است: در سطح، به دربار حاکم تقسیم شده بود که ریشه‌ای نهادینه در میان مردم نداشت: و خود مردم نیز در عمق، به تکه-تکه‌هایی فرقه‌ای، زبانی و قبیله‌ای تقسیم شده بودند.

"ایران در قرن نوزده میلادی در زمینه‌های بسیاری نمونه‌ جامعه‌ای غیر یکپارچه است: در سطح، به دربار حاکم تقسیم شده بود که ریشه‌ای نهادینه در میان مردم نداشت: و خود مردم نیز در عمق، به تکه-تکه‌هایی فرقه‌ای، زبانی و قبیله‌ای تقسیم شده بودند."

جمعیت ایران- که در اواخر قرن نوزده، هشت میلیون نفر تخمین زده می‌شود- به اکثریت شیعه، اقلیت قابل توجهی از اهل سنت شامل قبایل کرد، عرب، بلوچ و ترکمن؛ و شمار اندک شهرنشینانی غیر مسلمان، مانند ارمنی، آشوری، یهودی، زرتشتی، بهایی و ازلی تقسیم شده بود. علاوه بر این، اکثریت شیعه خود به گروه‌های کوچک‌تری، خصوصا به دو دسته حیدری و نعمتی تقسیم می‌شدند، و به فرقه‌های: متشرع، شیخی و کریم‌خانی. ایران هم‌چنین از نظر زبانی چندپاره بود. جمعیت فلات مرکزی، که جمعیت‌شان به کمتر از نیمی از کشور می‌رسید، عمدتاً فارس بودند با ترکیبی از قشقایی، عرب و بختیاری. غرب و جنوب غربی ترکیبی از کرد، لر، بختیاری، عرب و غیره (به صورت ساکن، نیمه ساکن و غیر ساکن) بودند. جنوب شرقی اغلب بلوچ بودند. شمال غربی آذری بودند با ساکنان پراکنده کرد، شاهسون، ارمنی و آشوری. روستاییان استان‌های مشرف به دریای خزر لهجه‌ فارسی خود را داشتند: گیلکی، تالشی و مازندرانی. و جمعیت شمال غربی ترکیبی از فارس، کرد، شاهسون، افشار، ترکمن و تیمور بود.

بخش زیادی از تاریخ ایران، تاریخ کشمکش‌های میان گروه‌ها است: قبیله‌ای علیه قبیله‌ای، فرقه‌ای علیه فرقه‌ای، دسته‌ای علیه دسته‌ای. سلسله‌ها در صورتی می‌توانستند از این تنازعات- دست‌کم برای مدتی- جان سالم به در ببرند، که هم از این گروه‌گرایی استفاده کنند و هم از نظام اجتماعی فاصله بگیرند. شاهان رقابت‌های میان گروه‌ها را پذیرفته بودند، و همواره آن‌را -تا جایی که متوجه دیگر گروه‌ها و نه اقتدار مرکزی بود- ترغیب می‌کردند، شورش‌ها نه توسط ارتش دائمی تحت کنترل در می‌آمد و نه توسط دیوان‌سالاری گسترده- زیرا حاکمان هیچ کدام را نداشتند- بلکه توسط گروه‌های رقیبی کنترل می‌شد که مشتاق بودند فرمان ملوکانه را علیه دشمنان محلی خود به اجرا در آورند.

شاهان معمولا اقلیت‌های دینی و فرقه‌های بدعت‌گذار را تحمل می‌کردند، البته مادامی که مالیات بپردازند و حق الهی شاه را بپذیرند: هدف تسلیم ظاهری بود نه اقناع باطنی؛ هدف این بود که گریبان آن‌ها را در دست گرفت نه ذهن آن‌ها. حکومت‌های مرکزی بخش زیادی از امور اجرایی روزمره ولایات را به والیان محلی واگذار کرده بودند، البته مادامی که حاضر بودند اتباع خود را در ایام اضطراری بسیج کنند: نیت این بود که به حدی از امنیت و انسجام دست یابند، و نه وحدت کامل اجرایی. پادشاهان قاجار، که با هم‌قبیله‌ای‌های خود با لهجه‌ ترکی خاص خویش حرف می‌زدند و در دربار با مجریان سلطنتی فارسی حرف می‌زدند، تنوع زبانی را چونان واقعیت ماندگار و تغییرناپذیر زندگی که از سوی خداوند بر انسان بار شده است، می‌دیدند- البته اگر به این موضوع فکر کرده بودند.

تماس رو به فزونی با اروپا در ابتدای قرن بیستم ارتباط سنتی میان حکومت و جامعه را به هم ریخت. بنیان کهن مشروعیت -حق الهی شاهان- به تدریج جای خود را به مفاهیم نهادهای انتخابی، حکومت‌های نماینده‌ مردم، و حقوق مسلم انسان داد. سکولاریسم اندک-اندک تأثیر سیاسی تشیع را، که چون پل باریک اما مفیدی بر دره عمیق میان حاکم و محکوم بسته شده بود، دستخوش فرسودگی شد.

پرت افتادن سنتی نظام سیاسی از نظام اجتماعی، مقبول شهروندانی نبود که به حکومت نه به چشم درباری دوردست که درگیر اجتماع نمی‌شود، بلکه به عکس، به چشم جلودار مدرنیزاسیون اقتصادی و اجتماعی می‌نگریستند. و رویکرد کهن تحمل‌گرانه نسبت به ناهم‌گونی فرهنگی، به تدریج جایگزین کارزار نارواداری برای هم‌گونی ملی شد: صحرانشینی قبیله‌ای با اراذل و اوباش‌گری شهری هم‌بسته شد، خودمختاری منطقه‌ای با هرج و مرج اداری، تنوع گروهی با بی‌کفایتی سیاسی، و تنوع زبانی با ناکارایی شرقی.

روشنفکران ایرانی، عموماً، از مشکل تبدیل جامعه غیر یکپارچه‌شان به دولت-ملتی یک‌پارچه آگاه بودند. اما همه آن‌ها -به استثناء یک مورد مهم- نتوانستند تمامیت مشکل را مورد توجه قرار دهند. آن‌ها متمایل بودند یا این مشکل را بی‌تأمل هم‌چون مشکلی از مشکلات بسیاری که کشور با آن مواجه است، نادیده انگارند، و یا بر جنبه‌ای خاص از این مشکل تمرکز کنند و از جنبه‌های دیگر غافل باشند: بر نزاع طبقاتی متمرکز شوند اما از شکاف‌های متنوع گروهی که جامعه را تکه-تکه ساخته غافل شوند؛ از اقلیت‌های دینی رسمی بحث کنند، اما نسبت به بسیاری از فرقه‌ها و دسته‌ها در درون اکثریت شیعه بی‌توجه باشند. قبایل را تقبیح کنند اما نهادهای اجتماعی دیگری را که کشور را چند تکه ساخته‌اند در نظر نگیرند، از حذف اقلیت‌های زبانی محسوس، مثل آذری و عرب، حمایت کنند، اما از اقلیت‌های زبانی حاشیه‌ای کم‌تر مشهود، ولی در همان حد و اندازه‌ اقلیت‌های زبانی مشهود، مثل گیلکی و مازندرانی، غافل باشند؛ و اصلاحاتی را به منظور پر کردن شکاف فرهنگی میان نخبه‌ مدرن‌شده و توده‌های سنتی ارائه کند، اما همواره از شکاف‌های بسیاری که در میان گروه‌های مختلف توده مردم وجود دارد، چشم‌پوشی کنند.

"تماس رو به فزونی با اروپا در ابتدای قرن بیستم ارتباط سنتی میان حکومت و جامعه را به هم ریخت. بنیان کهن مشروعیت -حق الهی شاهان- به تدریج جای خود را به مفاهیم نهادهای انتخابی، حکومت‌های نماینده‌ مردم، و حقوق مسلم انسان داد. سکولاریسم اندک-اندک تأثیر سیاسی تشیع را، که چون پل باریک اما مفیدی بر دره عمیق میان حاکم و محکوم بسته شده بود، دستخوش فرسودگی شد."

آن استثنای مهم احمد کسروی، جنجال‌برانگیزترین روشنفکر مدرن ایرانی، بود. در نظر عده‌ای او "نظریه‌پرداز" مدرنیزاسیون بود. در نظر عده‌ای دیگر، او "بت‌شکن خطرناکی" بود که سرآخر به خاطر تلاش در جهت تخریب بنیان‌های اقتدار سنتی به نحو عادلانه کشته شد. در نظر بسیاری، او مورخ برجسته‌ جنبش اصلاحی بود. در نظر عده‌ اندکی، او تاریخ را مثل خورجینی استفاده می‌کرد تا با آن نظریه‌های خود را بفروشد، و هم‌چون اسلحه‌ای که با آن مخالفان‌اش را ترور شخصیت کند. در نظر عده‌ای او فلسفیدن حقیقی بود، "یک‌تنه ایران را وارد عصر خرد و روشن‌گری کرد." برای عده‌ای دیگر او ملایی بود در لباس مدرن که می‌کوشید "اعتقادات جزمی بسیار آشفته" خود را جایگزین خرافات کهن کند. او را جهان‌وطنی گشوده، "انسان‌گرایی" نگران مشکلات جهان، و دیگرباره، او را ملی‌گرایی خشک‌ذهن، بیگانه‌هراسی که سودای ستردن همه واژگان بیگانه از زبان پارسی را داشت، دانسته‌اند.

در حالی که عده‌ای او را "آرمان‌گرای بورژوای خرده‌پا"، ایدئولوگ طبقه ملاکان، و توجیه‌گر دیکتاتوری نظامی می‌دیدند، هم‌هنگام دیگرانی او را "مشروطه‌طلبی ستیزه‌گر"، دشمن سازش‌ناپذیر نخبگان سیاسی، افراطی شورشی‌ای که نوشته‌هایش زمینه‌ مهیایی را برای عبور روشنفکران از پیش‌زمینه‌ شیعی به سوی جنبش سوسیالیستی انقلابی فراهم کرد.

گرچه بسیاری از این توصیفات، بهره‌ای از حقیقت دارد، هیچ‌کدام سرشت کار کسروی را به دست نمی‌دهد، زیرا دغدغه اصلی او نه دین و نه بی‌دینی، نه دموکراسی و نه دیکتاتوری، نه حفظ و نه سرنگونی هیأت حاکمه، بلکه، از همه مهم‌تر برای وی، تبدیل جامعه‌ غیر یکپارچه سنتی ایران به -مطابق آرزوی وی- ایران مدرن یکپارچه بود. با وجود تمام کاستی‌ها و تناقض‌هایش، کسروی در واقع تنها روشنفکری بود که کوشید با مشکل یکپارچگی ملی در ایران دست و پنجه نرم کند.

زندگی کسروی: رو در رو با شکاف اجتماعی

زندگی‌نامه‌ مختصر خودنوشت کسروی، زندگانی من، سلسله مواجهه‌های دردناکی با تفرقه‌هایی است که ایران را متلاشی کرده بود. او به سال ۱۲۶۹ خورشیدی در خانواده‌ای آذری زبان از طبقه متوسط در هکماوار، منطقه کشاورزی فقیری در حومه تبریز، به دنیا آمد. مادر او فردی بی‌سواد و بی‌اعتنا به دنیای بیرون از خانه بود و تباری دهقانی داشت.

پدربزرگ پدری کسروی بانی ساخت مسجد محل شده بود و خانواده‌ کسروی مسؤولیت امور مذهبی جماعت متشرع راست‌کیش در هکماوار را به عهده داشتند. با این حال، پدر کسروی، میر قاسم، تا حدودی چهره‌ای جنجالی بود. او نمی‌توانست سبک زندگی روحانیان را که طفیلی خیرات مردم روزگار می‌گذراندند، محکوم نکند. او مصرانه کوشید مردم را از رفتن به حج و روضه‌خوانی در منازل‌شان باز دارد، با این استدلال که: "تا در میان خویشان و همسایگان کس نیازمندی هست، به زیارت نباید رفت." او با هرگونه آیین و مراسم و "تحریف تاریخ" که دشمنی‌های کهنه میان شیعه و سنی را زنده کند، مخالف بود. و مهم‌ترین کار محلی وی، تلاش برای آشتی میان متشرعه، شیخیه و کریمخانی‌ها در تبریز بود: "این کشاکش از زمان فتحعلی شاه برخاسته و در تبریز کار به خونریزی انجامیده و این زمان هر گروهی جدا از گروه دیگر زیستندی و ملا و مسجد و کتاب‌هایشان جدا می‌بود. شیخی با متشرع یا کریمخانی آمد و رفت نکردی. دختر به آنان ندادی تا توانستی کینه و دشمنی نشان دادی. پدرم در این باره هم رفتار دیگری می‌داشت. زیرا با آن‌که از گروه متشرعان بلکه پیشوای آنان می‌بود، با شیخیان و کریمخانیان مهربانی کردی … چند بار این را از پدرم شنیده بودم: این اختلاف را به میان ما دیگران انداخته اند."

این آرای دگراندیشانه عواقب سویی برای خانواده کسروی داشت. خویشان مادری کسروی پس از مرگ پدر از آن‌ها دوری گزیدند: "این‌ها کسانی می‌بودند که هر دو سال و سه سال یکبار به کربلا رفتندی و روضه‌خوانی‌ها کردندی". از نظر سیاسی برای پدرش عواقب بدتری به دنبال داشت، متشرعان محلی شروع به آزار و اذیت خانواده کسروی کردند زیرا پدر خانواده با شیخیان رفت و آمد داشت:

"پدرم ناچار شد در یک کشاکش شیخی و متشرع پا به میان گذارد که می‌توانم گفت که همیشه افسوس آن پیشامد را خوردی. یوسف خواهرزاده جوان و لوتیگر حاج محمود، سردسته شیخیان، در سر راه هکماوار که به بازار می‌روند، جلوی زنی را گرفته بود، متشرعان این را بهانه گرفته به دسته‌بندی پرداخته و شامگاهان که پدرم همراه حاجی میر محسن آقا از بازار باز می‌گشت، جلوی او را گرفته به دادخواهی پرداختند، و فردا به خانه ما ریخته با زور پدرم را جلو انداخته با خود به عالی‌قاپو بردند که از ولیعهد (میرزا محمدعلی) داد خواهند. از آن سو شیخیان دسته به دسته به خانه ثقة الاسلام رفتند و چون ثقة الاسلام پا به میان گذاشت، از این‌سو نیز حاجی میرزا حسن مجتهد به همچشمی او، هواداری از متشرعان کرد. این داستان به درازی افتاد و از تهران تلگراف‌ها رسید و سرانجام دو سه ماه کشاکش، یوسف را که در زندان می‌بود به اردبیل فرستاده در "نارین قلعه" که جایگاه گنهکاران سخت می‌بود، بند کردند. این پیشامد تخم دشمنی را میانه خاندان ما با حاجی محمود و یوسف کاشت."

"این آرای دگراندیشانه عواقب سویی برای خانواده کسروی داشت. خویشان مادری کسروی پس از مرگ پدر از آن‌ها دوری گزیدند: "این‌ها کسانی می‌بودند که هر دو سال و سه سال یکبار به کربلا رفتندی و روضه‌خوانی‌ها کردندی". از نظر سیاسی برای پدرش عواقب بدتری به دنبال داشت، متشرعان محلی شروع به آزار و اذیت خانواده کسروی کردند زیرا پدر خانواده با شیخیان رفت و آمد داشت."

گرچه پدر کسروی رویکرد اجتماعی عرف‌گریزی داشت، در تربیت فرزندش مقید به عرف بود. پدر، فرزندش را به خاطر برادر بزرگترش، میراحمد، که در راه بازگشت از نجف جهت انجام وظایف روحانیت در جماعت متشرعه در گذشته بود، احمد نامید. وی را از بازی با همسایگان همسالش باز می‌داشت. او را تربیت کرد تا خلأ فوت عمویش را پر کند، حتی او را مجبور کرد که آداب "دردناک" سرتراشیدن را پیش از آغاز درس مکتب انجام دهد. و آخرین کلام او در بستر مرگ این بود: "پسر من میر احمد درس بخواند، باید همیشه یک عالمی در خانواده ما باشد. ولی نان ملایی نخورد. نان ملایی شرک است."

کسروی هنگام فوت پدر فقط درس مکتب‌خانه را تمام کرده بود، اما شرایط او را مجبور کرد که وصیت آخر پدرش را ندیده بینگارد. بازار قالی در اروپا افول کرده و تجارت فرش خانواده کسروی را در تبریز خراب نموده بود. مدرسه‌ای در آن حول و حوش نبود. او بیشتر و بیشتر به این نکته پی برد که تحصیل در جامعه سنتی راهی است ح9� آخوند شدن، و این سرنوشتی نبود که او به دنبال آن باشد. در نتیجه، درس را رها کرد و در بازار تبریز به کار پرداخت و به مدیریت تجارت فرش یاری رساند. به مدت سه سال او با موفقیت، مادر و برادران جوان‌اش را تأمین کرد، تا این‌که دوستان قدیمی پدرش، با اصرار زیاد و کمک مالی سخاوت‌مندانه، او را ترغیب کردند در مدرسه‌ای که جدیداً در تبریز گشوده شده بود، ثبت نام کند.

انقلاب مشروطه ۱۹۰۵ در حالتی اتفاق افتاد که کسروی در مدرسه مشغول تحصیل بود. او در زندگی‌نامه خود نوشته است که بلافاصله دلبسته دغدغه‌های مصلحان برای "پیشرفت توده و آینده روشن کشور" گردید. با این حال اذعان می‌کند که دلبستگی خود را به مشروطه پنهان ساخت، زیرا خانواده مادری وی و نیز جماعت متشرع در هکماوار محافظه‌کاران راسخی بودند. او در را به روی خود با انبوهی کتاب می‌بست و گهگاه دل به دریا می‌زد و به محیط اجتماعی خود، که جنگ و جدال خونین آن‌را پاره-پاره کرده بود، سرک می‌کشید. در تبریز او می‌دید که سلطنت‌طلبی در طبقات فرودست متشرعه‌نشین مناطق دوچی و سرخاب رسوخ کرده، مشروطه‌گران در طبقات میانی‌تر جامعه مانند مناطق شیخی و ارمنی‌نشین نوبر، خیابان و امیرخیزی سنگر گرفته بودند. و از دوستانش شنیده بود که چگونه شهرهای دیگر ایران، با فرقه‌های مشابهی مثل شیخی- متشرعه یا دو دسته قدیمی حیدری و نعمتی، شقه-شقه شده‌اند: "از چیزها افسوس‌آور در تاریخ ایران، داستان دوتیرگی حیدری و نعمتی است. ما نمی‌دانیم این از کی پدید آمده و چگونه پدید آمده، حیدر که بوده و نعمت که بوده، این می‌دانیم که زمان درازی شهرهای ایران دچار چنین دوتیرگی بوده اند. بدین سان که در هر شهری مردم به دو دسته بوده‌اند."

جنگ و نزاع داخلی، زمانی که کسروی از مدرسه فارغ التحصیل شده بود، پایان یافته بود. او نخست تلاش کرد که به تجارت در بازار بپردازد اما خانواده دوباره او را به سمت پرداختن به امور دینی سوق دادند، با این استدلال که هکماوار نیاز به ملای باکفایتی دارد و آن‌ها او را این همه سال تعلیم نداده‌اند که تاجری شود و بس: "اگر می‌خواستی تاجر شوی، چرا رنج درس خواندن کشیدی؟" این باید آخرین باری باشد که فشار اجتماعی تصمیم نهایی او را تحت تأثیر قرار داده است.

در مراسم عقد، او حضار را با جاری کردن خطبه عقد نه به زبان عربی شگفت‌زده می‌کرد، کاری که تعداد بسیاری کمی از تحصیل‌کردگان آذری می‌توانستند درکش کنند. او زمان زیادی را صرف مطالعه‌ کتاب‌های آذری و عربی در ستاره‌شناسی اروپایی می‌کرد، زیرا غرب بر خلاف شرق می‌توانست حرکت دقیق ستارگان را محاسبه کند. او بعدها در زندگی‌نامه خود خاطر نشان می‌کند که: "این ستاره و داستانش بود که مرا به دانش‌های اروپایی راه نمود."

کسروی برادران کوچک‌ترش را به مدرسه جدید فرستاده بود تا درس جدید بخوانند. او هم‌ولایتی‌های خود را با به جا نیاوردن آداب مرسوم آخوندی مثل نپوشیدن عبای بلند، به سر نگذاشتن عمامه بزرگ، به پا نکردن کفش سبز و شلوار سفید، و نگذاشتن ریش بلند، خشمگین ساخت. در عوض او کفش ساده می‌پوشید، عمامه‌ای کوچک بر سر می‌گذاشت، جوراب ماشین‌باف می‌پوشید، و شاید از همه غیرمعمول‌تر، به سبب ضعف بینایی، عینک به چشم می‌زد. و از نظر سیاسی خطرناک‌تر، او آشکارا علمای محافظه‌کار متشرعه را به باد انتقاد گرفت زیرا آن‌ها از اشغال ایران توسط روس‌ها در ۱۹۱۱ کمال استفاده را بردند تا حساب‌های قدیمی خویش با مخالفان شیخی لیبرال خود را صاف کنند.

در سال‌های بعد او به توصیف این پرداخت که چگونه خود را ملزم ساخته است تا اعدام وحشیانه این شهیدان آزادی‌خواه را نظاره کند، به طوری که "توحش" این آخوندهای متعصب از ذهن او نمی‌رود. این عادات بدعت‌آمیز و این رویکرد صحیح، پیامدهای آشکاری داشت. مردم محلی هکماوار به چشم "فرنگی‌مآب"، "حامی بابی‌ها" به او نگریستند، و شاید حتی "کافر پنهانی" به او می‌نگریستند. و دشمنی رو به فزون مردم در نهایت او را قانع ساخت که وعظ و منبر در مسجد را رها کند و به جای آن معلم عربی مدرسه مسیونری امریکایی‌ها در تبریز شود. در عوضِ تدریس عربی، او درس انگلیسی فرامی‌گرفت به نحوی که بتواند علاقه‌ خود به "دانش‌های جدید" غربی را پی بگیرد.

در مدرسه امریکایی، کسروی با صورت دیگری از دسته‌بندی‌ها مواجه شد. بدنه دانش‌آموزی مدرسه، که در برهه‌ای به مسیحی‌ها، شیعیان، علی‌اللهی‌ها- فرقه‌ای شیعی که امام علی را به سر حد پیامبر می‌رساندند- در نتیجه جنگ جهانی دوم از نظر سیاسی به سه گروه متنازع تقسیم شدند. شیعیان با متحدین، خصوصا آلمان همدلی داشتند. ارمنی‌ها و آشوری‌ها با تمام وجود از متفقین، خصوصا روسیه، پشتیبانی می‌کردند. و علی‌اللهی‌ها موضعی در جنگ اروپایی‌ها، که به نظرشان ربطی به آن‌ها نداشت، نگرفتند.

کسروی گرچه برای این نزاع ارزشی قائل نبود، ناخواسته و طبیعتاً درگیر این موضوع شد. او از کتک خوردن مفصلی به دست مسیحیان تنها با مداخله‌ به موقع مقامات قانونی شهر رهایی یافت. او که از این حادثه غمگین شده بود و احساس می‌کرد حضور او می‌تواند جرقه حوادث ناگوار مشابهی باشد، از این مدرسه استعفا کرد.

"در مراسم عقد، کسروی حضار را با جاری کردن خطبه عقد نه به زبان عربی شگفت‌زده می‌کرد، کاری که تعداد بسیاری کمی از تحصیل‌کردگان آذری می‌توانستند درکش کنند. او زمان زیادی را صرف مطالعه‌ کتاب‌های آذری و عربی در ستاره‌شناسی اروپایی می‌کرد، زیرا غرب بر خلاف شرق می‌توانست حرکت دقیق ستارگان را محاسبه کند."

کسروی مدت کوتاهی بیکار شد- و از این مدت برای نوشتن کتابی در آموزش عربی استفاده کرد- تا این‌که وزارت آموزش اولین دبیرستان در آذربایجان را تأسیس کرد و او را به عنوان معلم عربی استخدام کرد. او چند ماه در آن‌جا، در هنگامی که انقلاب روسیه ارتش تزار را درهم‌شکسته بود، تدریس کرد. هنگ که فروریخت، اصلاح‌چیان در آذربایجان حزب سکولار دموکرات خود را دوباره برپا ساختند و اداره تبریز را به دست گرفتند و شروع به تهدید کسانی کردند که با روس‌ها همکاری داشتند.

در هکماوار محافظه‌کارانی که پیش از این کسروی را به خاطر "آزادی‌خواه ناپسند" بودنش بایکوت کرده بودند، اکنون به دنبال حمایت و نفوذ وی در میان دموکرات‌های شهر بودند. او از روی طیب خاطر به آن‌ها کمک کرد و معتقد بود "گذشته‌ها گذشته". و در ق�Dطی شدید ۱۹۱۸ هنگامی که ملایان هکماوار از توزیع غذا توسط دولت در میان فقرا به این دلیل که آن ‌را "نجس" می‌دانستند، خودداری کردند، کسروی که تعهد خانوادگی خود به مردم را به یاد می‌آورد، کمیته محلی کمک‌رسانی غذایی وابسته به حزب دموکرات را سامان داد. او در زندگی‌نامه خود اشاره می‌کند که او به بینوایان در زمانی که به کمک آن‌ها نیاز داشت، یاری رساند اما می‌دانست به محضی که بحران پایان پذیرد، دشمنی آن‌ها با او زنده خواهد شد.

پیش‌بینی او زودتر از انتظار محقق شد. پیش از پایان قحطی، شمال ایران توسط عثمانی‌ها اشغال شد و آن‌ها بی‌درنگ محافظه‌کاران مذهبی را کمک کردند تا حزب اتحاد اسلامی را علیه دموکرات‌ها تشکیل دهند و جدایی طلبان آذری را تشویق کردند تا خواستار جدایی آذربایجان شوند.

کسروی که نگران جان خود در هکماوار بود، خصوصاً حالا که مادر محافظه‌کار او در گذشته بود، به منطقه‌ای آزادمنشانه‌تر و پررونق‌تر در داخل شهر تبریز هجرت کرد. کوچ او اما غیر ضروری از کار در آمد، زیرا به چند ماه نکشیده عثمانی‌ها مجبور به عقب‌نشینی شدند. عثمانی‌ها که منطقه را تخلیه کردند، دموکرات‌های محلی، به سرکردگی شیخ محمد خیابانی، اداره کل ولایت را به عهده گرفتند. گرچه کسروی خیابانی را بسیار می‌ستود، خصوصا به خاطر سخنرانی‌های غراء‌اش در مسجد شیخی‌ها در منطقه خیابان در طول انقلاب مشروطه، و نیز به خاطر نقش او در تشکیل حزب دموکرات در مجلس ملی، در باب مسائل مربوط به اختلاف گروه‌ها مشی متفاوتی با او داشت.

کسروی با حذف دشمنان قدیم توسط خیابانی مخالف بود، او قانع شده بود که این کار نزاع متشرع-شیخی را زنده نگه می‌دارد. کسروی آشکارا علیه جریان جدایی‌طلب سخن می‌گفت: تغییر نام این نهاد از حزب دموکرات شاخه آذربایجان، به حزب دموکرات آذربایجان؛ به کار گیری روزنامه‌نگاران آذری‌ای در حزب که قبلا طرفدار تقاضای استقلال آذربایجان از طرف عثمانی‌ها بودند. تأسیس شورای ولایتی که اقتدار دولت مرکزی را به چالش می‌کشید؛ و تیر آخر، اعلامیه استقلال جمهوری آذربایجان. کسروی که خود را در رأس اقلیتی کوچک در درون دموکرات‌های آذربایجان می‌دید، تصمیم گرفت برای امنیت خود به سرعت به تهران برود.

در تهران کسروی به وزارت دادگستری پیوست. وی برای رفع مشکلات و نواقص دادگستری، ده سال، یعنی بین سال‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰، دست به سفرهای کاری گسترده‌ای زد. او که در پی شکست خیابانی به آذربایجان بازگشته بود، قبایل را مسلح و آماده جنگ دید، و این در حالی بود که کردها، آشوری‌ها و ارمنی‌ها برای تشکیل دولت‌های خود پیرامون دریاچه ارومیه می‌جنگیدند.

"در قحطی شدید ۱۹۱۸ هنگامی که ملایان هکماوار از توزیع غذا توسط دولت در میان فقرا به این دلیل که آن ‌را "نجس" می‌دانستند، خودداری کردند، کسروی که تعهد خانوادگی خود به مردم را به یاد می‌آورد، کمیته محلی کمک‌رسانی غذایی وابسته به حزب دموکرات را سامان داد. "

کسروی که از مازندران، کمی پس از فروپاشی نهضت جدایی‌طلب به رهبری میرزا کوچک خان، دیدار کرده بود، جنبه جدیدی از مشکل اختلافات گروهی را کشف کرد. او فهمید که مردم محلی نه فارسی صحبت می‌کنند و نه ترکی و بنابراین برای مکالمه با آن‌ها در روند دادگاه، او باید لهجه مازندرانی بیاموزد. "این نخستین بار بود که من با یکی از گروه‌های زبانی حاشیه‌ای برخورد می‌کردم. در واقع این این نخستین بار بود که من از وجود چنین چیزی آگاه می‌شدم."

او که هنگام خودمختاریِ عملی خوزستان به این منطقه رسیده بود، بار دیگر تجربه دست اولی از شکافی که بر اثر اختلافات گروهی پدید آمده بود، به دست آورد. شیخ خزعل، سردسته برجسته عرب، قبایل عرب را دور هم جمع کرده بود و کارهایی را که معمولا دادگستری انجام می‌دهد، خنثی می‌کرد و حالا تهدید می‌کرد که استقلال خوزستان را اعلام می‌کند. از این گذشته، اقلیت محلی فارس به دو دسته حیدری-نعمتی تقسیم شده بودند، و این در حالی بود که اکثریت عرب- حتی زمانی که شیخ خزعل از آن‌ها سوء استفاده می‌کرد- خود را "جزء جدایی‌ناپذیری از ملت عرب" می‌دانستند.

کسروی تمام تلاش خود را انجام داد تا ته‌مانده وزارت دادگستری را حفظ کند تا این‌که رضان خان وزیر جنگ قبایل عرب را شکست داد و اقتدار دولت مرکزی را به این منطقه بازگرداند. این پیروزی، کسروی را در برخورد رو در رو با افسران ارتش، و به ویژه استاندار، قرار داد که "این ولایت را چپاول می‌کرد تا جیب‌های خود را پر کند" و حوزه قضایی مشروطه را غصب کرده بود و به جای آن دادگاه‌های نظامی خلاف مشروطه برپا کرده بود. کسروی که دریافت نخست وزیر، ارتش را به وزارت دادگستری ترجیح می‌دهد، از پست خود در خوزستان استعفا کرد و به تهران بازگشت.

وزارت دادگستری نمی‌توانست بلافاصله به او سمت دیگری بدهد. پس او چند ماه را برای سرهم کردن اطلاعاتی که او در ایام اقامت در جنوب غرب در باب قبیله‌گرایی و چنددستگی دینی در قالب کتابی با عنوان تاریخ پانصد ساله خوزستان صرف کرد. وقتی این کتاب را تمام کرد، به عنوان بازرس عالی دادگاه‌های خاص منصوب شد. این سمت او را عمدتا در تهران نگاه داشت، البته گهگاهی به ولایات می‌رفت تا پرونده‌های قضایی مختلف را حل کند. یک مورد از این اختلافات قضایی، نزاع مالکیت زمین میان همسایه‌های روستایی بود. او در زندگی‌نامه خود می‌نویسد: "یک گروه از دهقان‌ها مدعی مالکیت بخشی از زمین بودند و دهقان دیگر متقابلا چنین ادعایی داشت." و در موارد متعددی، این ادعاهای متقابل به خونریزی می‌کشید.کسروی به بازرس عالی‌ای با صلابت، سخت‌کوش، فسادناپذیر و شجاع مشهور بود. همین ویژگی اخیر او بود که موجب شد به کار او در دادگستری پایان داده شود.

رضا خان، که فرمانده تسخیر خوزستان بود، سلسله قاجار را در ۱۹۲۵ خلع کرد و به عنوان رضا شاه تاج‌گذاری کرد. قدرت مطلقه‌ که به دست آورد، در جهت مدرن‌سازی ایران کوشید، و هم‌هنگام کوشید قدرت خود را به شیوه سنتی با جمع‌آوری زمین برای خانواده خود تثبیت کند. او این کار را عمدتاً با ادعای مالکیت روستاهایی که قبلا متعلق به قاجاریه بود، انجام داد. این زمین‌ها البته چند نسل قبل متعلق به افراد خصوصی بود.

به تلافی اقدام رضا شاه در مالکیت این زمین‌ها، برخی از کشاورزانی که به این شیوه زمینشان را از دست داده بودند، عرض حال پیش کسروی بردند. وی بی آن‌که شبیه قاضیان دیگر مرعوب شود، و با باور راسخ به این‌که زمین باید به کسی که بر روی آن کشاورزی کرده تعلق داشته باشد، به نفع کشاورزان و علیه شاه حکم داد. دور از انتظار نبود که حکومت به زودی او را تحت فشار قرار دهد تا استعفا کند.

"به تلافی اقدام رضا شاه در مالکیت این زمین‌ها، برخی از کشاورزانی که به این شیوه زمینشان را از دست داده بودند، عرض حال پیش کسروی بردند. وی بی آن‌که شبیه قاضیان دیگر مرعوب شود، و با باور راسخ به این‌که زمین باید به کسی که بر روی آن کشاورزی کرده تعلق داشته باشد، به نفع کشاورزان و علیه شاه حکم داد. دور از انتظار نبود که حکومت به زودی او را تحت فشار قرار دهد تا استعفا کند."

از زمانی که کسروی حقوق دولتی خود را در سال ۱۹۳۰ از دست داد، تا زمانی که در سال ۱۹۴۶ ترور شد، تا حدودی از طریق وکالت خصوصی دعاوی در تهران و نیز تا حدودی به عنوان استاد حقوق در دانشکده حقوق تهران روزگار می‌گذراند. اما بخش عمده این ۱۶ سال وقف مأموریت خستگی‌ناپذیر تلاش برای صورت‌بندی و تبلیغ ایدئولوژی‌ای شد که او امید داشت ایران را از یک جامعه غیر یکپارچه به دولت مدرن یکپارچه تبدیل سازد.

در این سال‌ها، خصوصاً پس از رهایی از سانسور که در پی کناره‌گیری رضا شاه از قدرت حاصل آمده بود، کسروی بیش از ۵۰ کتاب، کتابچه و جزوه منتشر کرد. بسیاری از این آثار، مستقیم یا غیر مستقیم، به موضوع یکپارچگی ملی می‌پرداخت. او مشکل تقسیم طبقاتی را عمدتا در آیین، دادگاه، افسران ما، سرنوشت ایران چه خواهد بود؟، در راه سیاست، کار و پیشه و پول، و دولت باید به ما پاسخ دهد.

کسروی به موضوع چنددستگی در شیعی‌گری، صوفی‌گری، بهایی‌گری، در پیرامون اسلام، داوری، زبان فارسی، و حافظ چه می‌گوید، تمرکز کرد. ایدئولوژی کلی او در سرمقاله‌ها، مقالات و یادداشت‌هایی انعکاس یافت که در مجله او پیمان که بین ۱۹۳۳ و ۱۹۴۲ به طور مرتب ماهیانه منتشر می‌شد، و نیز در روزنامه پرچم که در طول جنگ منتشر می‌شد و جای هفته‌نامه پرچم هفتگی را گرفته بود؛ و در سلسله کتاب‌های مختصری مثل دین و جهان، انقلاب چیست، فرهنگ چیست؟، در پیرامون ادبیات، در پیرامون رمان، در پیرامون خرد، زبان پاک، امروز چه باید کرد؟ و ورجاوند بنیاد.

علاوه بر این بسیاری از آثار دیگر او، غیرمستقیم با موضوع یکپارچگی ملی سر و کار داشت. مثلا او تصدیق کرده است که تاریخ عمومی ایران با عنوان تاریخ مشروطیت ایران و تاریخ هجده ساله آذربایجان را با سه هدف نوشته است: تا نشان دهد که سرنوشت آذربایجان با سرنوشت بقیه ایران هم‌بسته است، و این‌که چگونه نهضت اصلاحی مشروطه به خاطر نزاع‌های داخلی به طور جدی آسیب دید، و اثبات کند که انقلاب مشروطه ۱۹۰۵ در دراز مدت شکست خورد زیرا نتوانست دسته‌بندی‌های متنوعی را که مردم را تکه-تکه کرده بود، از بین ببرد. . .

ادامه این مطلب بزودی در وبسایت بی بی سی فارسی منتشر می شود.



:: برچسب‌ها: ساحل ,
:: بازدید از این مطلب : 349
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : شنبه 27 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

یک وب سایت نظامی در آمریکا تصویر استوار بیلز را منتشر کرده بود ولی پس از انتشار نام او، آن را حذف کرد

نام یک سرباز آمریکایی که به کشتار ۱۶ غیرنظامی افغان در دوشنبه گذشته متهم شده، برای نخستین بار منتشر شده است.

به گفته یک مقام نظامی آمریکایی، این فرد استوار رابرت بیلز نام دارد ولی اطلاعات بیشتری درباره او منتشر نشده است.

این نظامی آمریکایی متهم است که دوشنبه پیش پس از ترک پایگاه خود در جنوب افغانستان، ۱۶ غیرنظامی از جمله ۹ کودک را در روستایی در نزدیکی قنرهار کشته است.

به گفته وکیل آقای بیلز، او از کویت به پایگاه فورت لونفورث نیروی زمینی آمریکا در ایالت کانزاس فرستاده شده است.

رابرت بیلز که ۳۸ سال سن دارد، پیش از اعزام به افغانستان، سه بار در واحدهای آمریکایی در عراق خدمت کرده و در اثر انفجار بمب در آن کشور، دو بار زخمی شده بود.

خروج آقای بیلز از افغانستان به تنش موجود میان این کشور و آمریکا بر سر حادثه کشتار در قندهار افزوده است.

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان روز جمعه آمریکا را به عدم همکاری با هیات افغانی برای تحقیق در این زمینه متهم کرد.

او در دیدار با خانواده های قربانیان حادثه قندهار گفت پاسخی ندارد و در جلوگیری از حوادثی که سبب مرگ غیرنظامیان شده ناتوان بوده است.

آقای کرزی در دیدار با بازماندگان قربانیان این حادثه، خود را در جلوگیری از این حادثه ناتوان خواند.

در این دیدار که شماری از خبرنگاران نیز حضور داشتند، آقای کرزی در برابر هر انتقادی که اعضای خانواده قربانیان مطرح می کردند، می گفت "جوابی ندارد و ملامت است."

یکی از بازمانده های قربانیان به آقای کرزی گفت: " امروز آمریکایی ها می آیند و در خانه من همسر من را با سیلی می زنند من پاسخ آن را می خواهم چه کسی باید به من پاسخ بدهد؟ جوابی دارید؟ آقای کرزی از خودت می خواهم جواب دهی چرا چنین می شود."

یک تن دیگر از اعضای قربانیان این حادثه که یازده نفر از اعضای خانواده اش را در آن از دست داده،گفت: " یازده عضو خانواده ام را کشتند. این کار یک فرد نیست و یک فرد چنین کاری را نمی تواند. امروز با من چنین کاری شده فردا نوبت شما است و بالاخره درحق همه چنین جنایتی خواهد شد."

حامد کرزی پس از شنیدن اظهارات بستگان قربانیان حادثه قندهار گفت: این اظهارات نشان می دهد که در این حادثه بیشتر از یک سرباز آمریکایی دست داشته است.

رئیس جمهوری افغانستان همچنین از نیروهای آمریکایی شکایت کرد که همکاری لازم برای انجام تحقیقات در مورد حادثه قندهار نکرده اند.

شیر محمد کریمی، رئیس ستاد مشترک ارتش افغانستان که رهبری هیئت تحقیق هیات افغانی در این زمینه را به عهده دارد،به خبرنگاران گفت:" هیات ما سه ساعت با آنها (آمریکایی ها) مذاکره کرد، اما آنها هیچ همکاری نکردند."

اظهارات رئیس ستاد ارتش افغانستان در حضور خبرنگاران و اعضای خانواده قربانیان، همراه با تعجب بود و بار دیگر پرسید همکاری نکردند؟ شیرمحمد کریمی در پاسخ گفت:" نه همکاری نکردند، آنها فکر می کردند و این و آن می گفتند".

رئیس جمهوری افغانستان پس از شنیدن این اظهارات بار دیگر بر انجام تحقیقات کامل در مورد حادثه قندهار تاکید کرد و گفت: " جنجال و اختلاف ما با دولت آمریکا روشن است. از نظر ما و مردم ما این عملی که انجام شد کار یک دیوانه نبوده و عمدا صورت گرفته است. افغانستان خواهان رسیدگی به این قضیه و مجازات برای عامل آن است".

حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان، در بخش دیگری از سخنانش گفت که باراک اوباما پذیرفته است که تمامی مسئولیت های امنیتی را تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی یعنی یک سال پیش از زمان تعیین شده آن، به نیروهای افغان بسپارند.

آقای کرزی گفت که رئیس جمهوری آمریکا در یک تماس تیلفونی به او گفته است که در این مورد در کنفرانس شیکاکو که قرار است تا دو ماه دیگر برگزار شود، مذاکره خواهد کرد.

حادثه اخیر قندهار نارضایتی از حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان را که اخیرا با حادثه بی حرمتی به قرآن در پایگاه هوایی بگرام، آغاز شده بود، افزایش داد.



:: برچسب‌ها: باند , فرمت مربع ,
:: بازدید از این مطلب : 372
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : شنبه 27 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

جورج کلونی در مقابل سفارت سودان در واشنگتن به اتهام نافرمانی مدنی بازداشت شد.

این هنرپیشه آمریکایی در اعتراضات به فاجعه بشری در مرز بین سودان و سودان جنوبی در مقابل سودان شرکت کرده بود.

نیک کلونی، پدر ۷۹ ساله او، نیز در جریان این تظاهرات بازداشت شده است.

بر اساس گزارش ها، جورج کلونی، پدرش و تعداد دیگری از فعالان حقوق بشر پس از اینکه هشدارهای پلیس درباره خروج از محوطه سفارت سودان را نادیده گرفتند، با دستنبد از این محوطه به بیرون هدایت شدند.

جورج اگلیویه، سخنگوی سرویس مخفی آمریکا به بی بی سی گفت: "جورج کلونی به دلیل رد شدن از خط پلیس در سفارت سودان دستگیر شده و به اداره پلیس متروپلیتن منتقل خواهد شد."

به گفته آقای اگلیویه، مارتین لوتر کینگ III، پسر فعال جنبش مدنی، و دو عضو کنگره آمریکا از دیگر بازداشت شدگان بوده اند.

دستگیری جورج کلونی یک روز پس از دیدار او با باراک اوباما در کاخ سفید برای گفت و گو درباره وضعیت سودان اتفاق افتاده است.

کلونی یکی از فعالان جدی حقوق بشر در خصوص سودان است و تاکنون چند بار به این منطقه سفر کرده است.

او به تازگی به طور مخفیانه به کوهستان نوبا در سودان رفته بود؛ جایی که اعضای گروهش در آنجا شاهد یک حمله موشکی بودند.

او در این هفته به کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت که آنچه در این منطقه رخ می دهد "شباهت شومی با خشونت ها در دارفور دارد."

سازمان ملل برآورد کرده است که از زمان آغاز منازعات در دارفور در سال ۲۰۰۳ تاکنون حدود ۳۰۰ هزار نفر کشته و ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر آواره شده اند.



:: برچسب‌ها: خانواده , سفر ,
:: بازدید از این مطلب : 326
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : شنبه 27 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis
پل ورسک

اندیشه اقتصادی و اجتماعی احمدی کسروی واکنش مردی فرهیخته به تغییرات ژرف جامعه ایرانی در نیم سده بین واپسین سال های سلطنت ناصرالدین شاه قاجار و استعفای رضاشاه پهلوی از سلطنت است.

در این فاصله، ایران که به صورت خانخانی اداره می شد و هر بخش از کشور در دست ایلخان و فرمانروای محلی بود به کشوری یکپارچه و مدرن تبدیل شد و مردم کشوری که حتی در شهرها برای رفتن از یک محله به محله دیگر هم امنیت نداشتند، از چنان امنیتی برخودار شدند که بی واهمه از یک سوی کشور به سوی دیگر سفر می کردند.

این امنیت، اما، در سایه قدرت دولت مرکزی پدید آمده بود و چنانکه آشکار شد، با رفتن رضاشاه، ایلخانان خودسر غارت و جنایت از سر گرفتند و ملایان تلاش برای بازگشت به قدرت را از سر گرفتند.

در چنین شرایطی، آیا امکان داشت که مردم خود به حکومت قانون تن دهند؟ کسروی به عنوان فردی روشنفکر و نیکخواه جامعه، به این پرسش پاسخ می دهد.

تا آغاز دهه ۱۳۰۰ یعنی زمانی که اروپا و آمریکا پیشرفت های حیرت انگیزی را تجربه می کردند، ایران شبکه راه های شوسه نداشت و راه آهن برای مردم این کشور آرزویی دست نیافتنی به نظر می رسید. گفتنی است که در سال ۱۳۰۰، احمد کسروی به عضویت دادگاه استیناف مازندران منصوب می شود و برای رسیدن به محل ماموریت، از فیروزکوه همراه چارپاداران پیاده به راه می افتد.

اما هنگام رفتن رضاشاه از ایران، راه آهن سراسری احداث شده بود و ایرانیان امکان سفر به خارج با هواپیما را هم داشتند.

بی گمان، پیشرفت اقتصادی کشور در این دوره چشمگیر بود؛ کارخانه های سیمان و قند به راه اقتاده و در شهرها ساختمان های نوساز و خیابان های پهن ایجاد شده بود. این تحولات چنان گسترده بود که انطباق با آنها به سادگی امکانپذیر نمی شد و به این ترتیب، شیوه و سامان زندگی گذشته، ولو شیوه ای نادلپسند، به هم ریخته بود.

رضا شاه در قطار ایران

کسروی شاهد پیشرفت سریع ایران بود که در سایه قدرت حکومت رضا شاه به دست آمد و با رفتن او دستخوش تزلزل شد

از سوی دیگر، میوه های این پیشرفت به یکسان در دسترس همگان قرار نمی گرفت، برخی همه چیز داشتند و دیگران نصیبیشان اندک بود. کسروی آذربایجان، تهران، خوزستان، لرستان و مازندران را دیده بود و می دانست که نابرابری های اندک نیست.

البته پیش از آن، نابرابری های اقتصادی و اجتماعی ایران به مراتب عمیق تر بود و توده مردم حتی حق حیات هم نداشتند اما گسترش شهرنشینی و سهولت ارتباطات باعث شد تا این نابرابری ها بیشتر به چشم بیاید و درباره آنها بیشتر گفت و گو شود.

در این میان، یکی از سئوالاتی که می توانست مطرح شود این بودکه آیا امکان داشت شرایط زندگی را ساده تر کرد به نحوی که به شرکت ها و کارخانه های بزرگ نیازی نباشد؟ آیا امکان داشت میوه پیشرفت های اقتصادی به طرز برابری در میان مردم توزیع شود؟

نوشته های کسروی در زمینه سیاست، اجتماع و اقتصاد حاوی تلاش او برای پاسخ به این سئوالات است.

مبانی دیدگاههای کسروی

نه کسروی، و نه هیچ اندیشمند دیگری حرکت فکری خود را از صفر آغاز نمی کند و چه بخواهد و چه نخواهد، تحت تاثیر اندیشه دیگران قرار می گیرد.

در مورد کسروی، باید گفت که افکار سیاسی و اجتماعی وی پیش از هر متفکر دیگری از ژان ژاک روسو، فیلسوف فرانسوی، تاثیر پذیرفته است هر چند این تاثیرپذیری مستقیم نبود و از راه مطالعه نوشته های میرزا آفاخان کرمانی (هفتاد و دو ملت) و رناردن دو سن پیر (کافه سورات) به او رسید.

روسو

افکار سیاسی و اجتماعی کسروی از آرای ژان ژاک روسو تاثیر پذیرفته است

از نظر کسروی، جامعه مجموعه ای از مردمان است که آزادانه دور هم جمع شده و زندگی در کنار یکدیگر را پذیرفته اند؛ با هم پیمانی دارند که در سختی به هم یاری رسانند و انتظار همراهی از دیگران را داشته باشد. این مردمان اراده ای جمعی خواهند داشت.

طبیعی است مردمی که هر گروهشان در پی منافع ایل و فرقه خود باشند و در اندیشه شان، دیگران از هر تبار و دین دیگری، گمراه، لامذهب و مهدورالدم محسوب شوند، نمی توانند اراده جمعی داشته باشند یا بدون زور سرنیزه در کنار هم در صلح و صفا زندگی کنند.

بر این اساس، کسروی مبارزه با پراکندگی اندیشه های ملت را کامل کننده یکپارچگی ایران می دانست. به عبارت دیگر، کسروی وجه فکری فرآیند ایجاد حکومت قانون محسوب می شود.

از نظر اقتصادی، تفکر کسروی را می توان تحت تاثیر آرای سیموند دو سیسموندی، اقتصاددان سوئیسی دانست که اندیشه هایش با نوشته های روسو پیوستگی دارد.

اثر مهم سیسموندی اصول جدید اقتصاد سیاسی است که در آن، انتقادهایی را به نظریه های اقتصادی رایج در آن زمان وارد می کند که توسط آدام اسمیت، دیوید ریکاردو و ژان باتیست سی ارائه شده بود.

سیسموندی معتقد است که صنعتی شدن، سرمایه داری و نیروهای بازار برای همگان شادی به بار نیاورده است بلکه بسیار کسانند که از آنها، جز بدبختی نصیبی نیافته اند. و از آنجا که آزادی دنبال کردن نفع شخصی به منافع عمومی جامعه زیان می رساند، دولت باید دخالت کرده و رفتارهای فردی را محدود کند. به گفته او، مشکلات به ویژه از نداشتن دارایی و عدم اطمینان به درآمد در میان طبقات کارگر ایجاد می شود و اقدام دولت باید بر این دو موضوع متمرکز باشد.

اندیشه اقتصادی کسروی، صرفنظر از موضوع نقش دولت، به اندیشه سیسموندی نزدیک است و این امکان وجود دارد که وی کتاب سیسموندی را خوانده باشد. مجموعه آثار سیسموندی به دستور حاج میرزا آقاسی خریداری شده و ریشار خان فرانسوی با کمک محمدحسین شیرازی، کتاب اقتصاد سیاسی او را ترجمه کرده بود.

البته این کتاب آن روز ها به چاپ نرسید و در آن زمان، زیراکس و اینترنت و اسکن هم نبود، اما بسیاری از پژوهشگران این کتاب ها را وام گرفته و از روی آنها نسخه برداری می کردند.

نظرات اقتصادی کسروی

سیسموندی

کسروی از بسیاری جهات موافق آرای اقتصادی سیسموندی است اما بر نقش اقتصادی دولت صحه نمی گذارد

کسروی فعالیت های اقتصادی را شامل همکاری ملت برای رفع نیازمندی های خود در تامین خوراک، پوشاک و مسکن و سایر نیازمندی های مردم می داند و بر این باور است که هر کس باید به میزان کوشش خود پاداش بگیرد، پاداشی که باید در حدی باشد که کارگر و خانواده او بتوانند به آسانی گذران زندگی کنند.

در این مورد، کسروی می گوید که یک هیزم شکن یا چاه کن زحمت فراوان می کشد اما به اندازه کافی درآمد ندارد حال آنکه یک پزشک درآمدی بیش از حد نیاز خود به دست می آورد. شگفت آور است که گویی کسروی فرق بین ارزش کار یک هیزم شکن و یک پزشک را چندان مهم نمی داند.

در زمینه کشاورزی، کسروی می گوید که "زمین را کس ازاند که کارد" و در نتیجه، با نظام فئودالی و مالکیت بزرگ اراضی مخالف است. شاید او نخستین کسی باشد که فکر اجرای اصلاحات ارضی را در ایران پیش کشید.

در مورد صنعت و بازرگانی، کسروی می گوید که میزان سرمایه باید محدود و ماشن های صنعتی کوچک شوند به نحوی که نیاز به سرمایه کلان نباشد. می گوید که افراد نبابد وام دهند و بهره دریافت دارند اما بانک ها را مستثنی می داند و می گوید که به کار آنها ایرادی نیست.

از نظر کسروی، هر کس باید مجاز باشد به کاری که می خواهد بپردازد اما برخی فعالیت ها را منع می کند که از آن جمله است روضه خوانی، فالگیری و حتی داستان نویسی و معتقد است که برای کارهای مجاز، جامعه مزدی درخور تعیین می کند.

در عین حال، کسروی با سیسموندی و سوسیالیست ها و مارکسیست ها درباره نقش دولت اختلاف نظر دارد و در حالیکه آنان می خواهند دولت اقتصاد جامعه را اداره کند، کسروی می گوید مردم خود به صورت آزاد باید این قانون ها را بپذیرند و اجرا کنند. سیسموندی در زمانی نظریه خود را ارائه داد که دولت ها نقشی در اقتصاد نداشتند و نتیجه کار آنان مشخص نبود، کسروی دولت را از درون می شناخت و می دانست که از این امامزاده انتظار معجزه نمی توان داشت و باید گفت که تجربه اتحاد شوروی و وضعیت دشوار شهروندان امروزی کوبا وکره شمالی شواهدی از درستی نظر کسروی است.

"در زمینه کشاورزی، کسروی می گوید که "زمین را کس ازاند که کارد" و در نتیجه، با نظام فئودالی و مالکیت بزرگ اراضی مخالف است. شاید او نخستین کسی باشد که فکر اجرای اصلاحات ارضی را در ایران پیش کشید."

بی گمان سخن کسروی در باره زیان های پراکنده اندیشی ملت درست است و یک ملت باید در مجموعه ای از اصول، همزبان و همدل باشد. این اصول شامل اصالت فرد، آزادی فردی و حرمت مالکیت خصوصی است.

در عین حال، نوشته های کسروی حکایت از آن دارد که او با مردمسالاری و آزادی فردی چندان موافق نیست، بلکه به وجود یک راه راست باور دارد که دانشمندان و نیکخواهان قوم می باید مردم را به آن هدایت کنند.

بی شک سخن کسروی درباره لزوم توزیع برابرتر دارایی و درآمد درست است ولی این هدف با تعیین دستوری دستمزد و قیمت تحقق نمی یابد بلکه راه حصول به آن، فراهم کردن امکانات مساوی (تا حد ممکن) برای همه است و در هر حال، دولت رفاهی نباید به آزادی فردی و انگیزه کار کردن لطمه بزند. و کسانی که به این اصل باور ندارند، می توانند به شرایط امروز یونان و اسپانیا بنگرند.

و بالاخره، طرح مورد نظر سیسموندی و کسروی برای ایجاد جامعه ای ایستا که تغییرات بزرگ را بر نمی تابد و همه فعالیت ها در حدی معین و محدود جریان دارد، نه شدنی است و نه خواستنی. اختراع و نوآوری در ذات بشر است و مردمی که نوآوری و پیشرفت نداشته باشند و مثلا در چنبره اصول و عقاید هرار و چند صد ساله گرفتار آمده باشند، سرنوشت شومی در برابر خواهند داشت.

کسروی در پایان کتاب کار و پیشه و پول می نویسد: "من نه درس اقتصاد خوانده ام و نه کتاب های اقتصادی را از دیده گذرانیده ام. آگاهی های من درباره دیگر دانش ها کم است و درباره این دانش کمتر."

با نبوغی که احمد کسروی در زمینه تاریخ و زبانشناسی از خود بروز داد، تنها می توان حسرت خورد که ایکاش درس اقتصاد خوانده بود.



:: برچسب‌ها: مدل ,
:: بازدید از این مطلب : 361
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : شنبه 27 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis
مراسم سوگواری برای قربانیان حمله

واقعه قتل شانزده غیرنظامی افغان به وجهه نیروهای آمریکایی در افغانستان لطمه زده است

وکیل یک نظامی آمریکایی که متهم به کشتن شانزده غیرنظامی افغان است گفته است موکلش از اعزام به افغانستان ناخشنود بود.

وی همچنین از نگرانی امنیتی موکل خود سخن گفته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان هنری براون، وکیل مدافع سرشناس که در شهر سیاتل مستقر است، به این خبرگزاری گفته است که نظامی آمریکایی که روز یکشنبه گذشته در اقدامی بی سابقه شانزده غیرنظامی افغان را به قتل رساند نسبت به امنیت شخصی خود و اعضای خانواده اش احساس نگرانی می کند.

آقای براون، که از وکلای سرشناس شهر سیاتل در آمریکاست و توسط خانواده نظامی آمریکایی برای دفاع از او انتخاب شده، نام موکل خود را فاش نکرد اما گفت که او سی و هشت سال دارد و دارای دو کودک سه و چهار ساله است.

این فرد پس از اقدام به قتل غیرنظامیان افغان، از افغانستان به کویت منتقل شده و به گفته وکیل آمریکایی، خانواده او نیز به منظور حفاظت بیشتر در یک پایگاه نظامی در خاک آمریکا اسکان یافته اند.

وکیل آمریکایی مشخص نکرده است که موکل او و خانواده اش چرا احساس ناامنی می کنند.

یکشنبه گذشته، این نظامی آمریکایی در ساعات شب به روستائیان ساکن نواحی اطراف محل استقرار نظامیان آمریکایی حمله کرد و شانزده تن از آنان، از جمله هفت کودک را کشت.

به گفته جان هنری براون، متهم به قتل این شانزده نفر پیش از اعزام به افغانستان، سه بار در واحدهای آمریکایی در عراق خدمت کرده و در اثر انفجار بمب در آن کشور، دو بار زخمی شده بود.

در یکی از این انفجارها، این نظامی آمریکایی از ناحیه سر و در انفجار دیگر، از ناحیه پا آسیب دید و پزشکان ناگزیر شدند قسمتی از پای او را جراحی کنند و بردارند.

نظامیان آمریکایی در عراق

وکیل نظامی متهم آمریکایی گفته است که او در عراق خدمت کرده و دو بار زخمی شده است

جان هنری براون گفت موکلش مایل به انجام ماموریت در افغانستان نبود و ظاهرا به واحدی که در آن خدمت می کرد، اطمینان داده شده بود که به افغانستان اعزام نخواهند شد.

به گفته آقای براون، موکل او چند روز قبل از اقدام به قتل غیرنظامیان افغان، شاهد انفجار دیگری بود که در اثر آن، یکی از دوستانش مقابل چشمانش به شدت زخمی شد و یک پای خود را از دست داد.

خانواده این نظامی آمریکایی به وکیل او گفته اند که قتل شانزده غیرنظامی افغان اقدامی غیرمنتظره و تکان دهنده بود زیرا در او هرگز نشانه ای از خصومت نسبت به مسلمانان یا افغان ها مشاهده نشده بود.

به گفته آنان، وی فردی آرام بود هر چند گزارش های تایید نشده از مشکلات روانی این فرد، از جمله فشار روحی، مشکلات خانوادگی و مصرف الکل حکایت دارد.

واکنش به قتل شانزده افغان

روز چهارشنبه، متهم به قتل شانزده غیرنظامی افغان از افغانستان به یک پایگاه نظامی آمریکایی در کویت منتقل شد و در آنجا، تحت بازداشت قرار گرفت.

انتظار می رود تکمیل پرونده و ایراد رسمی اتهام علیه این فرد چند هفته به طول انجامد.

انفجار انتحاری در قندهار

جنگ افغانستان با تلفات گسترده غیرنظامی به خصوص در جریان عملیات شورشیان مسلح همراه بوده است

حادثه حمله نظامی آمریکایی به شهروندان غیرنظامی افغان واکنش خشم آلود گروه هایی از مردم و مقامات افغانستان را در پی آورد که بعضی از آنان خواستار محاکمه و مجازات او در دادگاه های آن کشور شده اند.

این واقعه، همراه با انتقادهایی که پیشتر از تلفات جانبی عملیات نیروهای خارجی علیه شورشیان در افغانستان به عمل آمده بود، به بهبود وجهه آمریکاییان در افغانستان کمکی نکرده است.

آمار تلفات غیرنظامی جنگ در افغانستان، هر چند اکثر آنان در اثر عملیات شورشیان به خصوص بمب گذاری و انفجارهای کنار جاده ای جان خود را از دست می دهند، یکی از جنبه های نگران کننده درگیری نیروهای دولتی و ائتلاف با شورشیان در افغانستان بوده است.

قرار است نیروهای رزمی خارجی تا سال ۲۰۱۴ از افغانستان خارج شوند و مسئولیت حفظ امنیت آن کشور را به نهادهای نظامی و امنیتی ملی آن کشور بسپارند.

روز گذشته گزارش شد که حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، در دیدار با وزیر دفاع آمریکا خواستار آن شد که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پیش از برنامه مقرر صورت گیرد.

همچنین، گروه طالبان روز گذشته اعلام کرد که به مذاکره با آمریکاییان ادامه نمی دهد.

در خبری دیگر در مورد افغانستان، روز جمعه، ۲۶ اسفند (حوت) یک فروند هلی کوپتر متعلق به نیروهای خارجی در افغانستان در حوالی کابل، پایتخت، سقوط کرد و گزارش شد که در این حادثه، پنج نفر کشته شده اند.

براساس برخی گزارش ها، قربانیان این حادثه سربازان اعزامی از ترکیه بوده اند اما این گزارش ها تایید نشده است.

یک افسر پلیس افغانستان به بی بی سی گفته است که نقص فنی باعث سقوط این هلی کوپتر شده است.



:: برچسب‌ها: ماکرو , سرگرمی , شهرستان ,
:: بازدید از این مطلب : 325
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : شنبه 27 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش روز جمعه ایرنا از نمایشگاه كتاب تهران، این بازدید با هدف شناسایی دقیق محیطی و بررسی فضایی كه سال آینده قرار است به محیط نمایشگاهی تبدیل شود، صورت گرفت .

در این بازید، 'بهمن دری' رییس شورای سیاستگذاری این رویداد فرهنگی گفت: مصلای در حال حاضر به یك كارگاه عظیم ساختمانی تبدیل شده و بطور قطعا آماده سازی آن برای یك رخ داد بزرگ فرهنگی كاری دشوار خواهد بود و بیشترین توان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را صرف آماده سازی یك كارگاه به محیط فرهنگی خواهد كرد.

رییس نمایشگاه ادامه داد: امیدوارم روزی شاهد این باشیم كه نمایشگاه كتاب از خانه به دوشی در آید و خود صاحبخانه شود.

فراهنگ ** 1630 ** 1071



:: برچسب‌ها: سیاه , سبز ,
:: بازدید از این مطلب : 327
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : جمعه 26 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

** حكمت (409)؛ هماهنگی قلب و چشم

قلب، كتاب چشم است. (آنچه چشم بنگرد در قلب نشیند)

** حكمت(410)؛ ارزش پرهیزكاری

تقوا در راس همه ارزش های اخلاقی است.

** حكمت(411) احترام به استاد

با آن كسی كه تو را سخن آموخت، به درشتی سخن مگو و با كسی كه راه نیكو سخن گفتن به تو آموخت، لاف بلاغت مزن.

** حكمت(412)؛ راه خودسازی

در تربیت خویش تو را بس كه از آنچه بر دیگران نمی پسندی، دوری كنی.

** حكمت(413)؛ راه تحمل مصیبت ها

در مصیبت ها یا چون آزادگان باید شكیبا بود و یا باید چون ابلهان خود را به فراموشی زد.

** حكمت(414)؛ شكیبایی در مصیبت

حضرت علی(ع) به 'اشعث بن قیس' در تسلیت مرگ فرزندش فرمودند: یا چون بزرگواران شكیبایی پیشه كن و یا چون ستوران فراموش می نمایی.

** حكمت(415)؛ ماهیت دنیا

دنیا می فریبد و زیان می رساند و می گذرد. خدای تعالی دنیا را نه پاداش دوستان خود و نه عذاب برای دشمنان خود قرار داده است. مردم دنیا همچون كاروانی هستند كه تا فرود آیند و بار بگشایند، سالار كاروان بانگ رحیل در دهد و بناچار كوچ كنند.

** حكمت(416)؛ روش برخورد با دنیا

امیرالمومنین (ع) خطاب به فرزندش امام مجتبی(ع) فرمودند: پس از ستایش پروردگار! آنچه از دنیا هم اكنون در دست تو است، پیش از تو در دست دیگران بود و پس از تو نیز به دست دیگران خواهد رسید.

همانا تو برای دو نفر مال خواهی اندوخت، یا شخصی كه اموال جمع شده تو را در طاعت خدا به كار گیرد، پس به آنچه كه تو را به هلاكت افكند، سعادتمند می شود یا كسی است كه آن را در گناه به كار اندازد. پس با اموال جمع شده تو هلاك خواهد شد كه هیچ یك از این دو نفر سزاوار نیستند تا بر خود مقدمشان بداری و بار آنان را بر دوش كشی.

پس برای گذشتگان، رحمت الهی و برای بازماندگان، روزی خدا را امیدوار باش.

این حكمت اینگونه نیز نقل شده است: چیزی از دنیای حرام برای پس از مرگت باقی مگذار. زیرا آنچه از تو می ماند، نصیب یكی از دو تن خواهد شد.

یكی شخصی است كه آن را در طاعت خدا به كار گیرد، پس سعادتمند می شود، به چیزی كه تو را به هلاكت افكنده است و یا شخصی است كه آن را در نافرمانی خدا به كار گیرد. پس هلاك می شود، به آنچه كه تو جمع آوری كردی. پس تو در گناه، او را یاری كرده ای كه هیچ یك از این دو نفر سزاوار آن نیستند تا بر خود مقدم داری.

فراهنگ ** 1003 ** 1071



:: برچسب‌ها: درخت ,
:: بازدید از این مطلب : 373
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : جمعه 26 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش خبرگزاری فرانسه از توكیو، اوسامو فوجیمورا سخنگوی ارشد دولت ژاپن گفت: پرتاب ماهواره یا موشك بالستیك نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

وی افزود: ما قویا خواستار خویشتنداری هستیم و از كره شمالی می خواهیم از این اقدام خودداری كند.

پیونگ یانگ روز جمعه اعلام كرد كه قصد دارد یك راكت را میان روزهای 12 تا 16 آوریل به مناسبت یكصدمین زادروز كیم ایل سونگ بنیانگذار و رهبر پیشین كره شمالی در مدار زمین قرار دهد.

فوجیمورا گفت: ما نگران هستیم كه هرگونه شلیك موشك، تلاش ها به منظور حل مسایل گوناگون از طریق گفت و گو را به تاخیر اندازد.

مترجمام**1486** 1515



:: برچسب‌ها: سیاتل , شهرستان ,
:: بازدید از این مطلب : 332
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : جمعه 26 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

حجت الاسلام 'سیدعلی صالح موسوی اعظم' در خطبه های نماز جمعه یاسوج افزود: نوروز از اعیاد ملی و باستانی ایرانیان به شمار می رود و آداب و رسوم متنوع فرهنگی و مذهبی در آن اجرا می شود كه یكی از مهمترین آنها دید و بازدید و رفع كدورت است.

وی بیان كرد: مردم كهكیلویه و بویراحمد در بین سایر نقاط كشور به میهمان نوازی معروفند و به همین دلیل می بایست در ایام تعطیلات نوروز 91 نیز همچون سالهای قبل برخورد مناسبی با گردشگران داشته باشند و از هرگونه رفتار ناشایست با مسافران بپرهیزند.

موسوی اعظم اظهار داشت: برخورد نامناسب با میهمانان و گردشگران نوروزی موجب زیرسوال رفتن فرهنگ غنی كهكیلویه و بویراحمد و سابقه دیرین میهمان نوازی مردم این استان می شود.

وی گفت: همه ساله مرسوم است كه آحاد مختلف مردم كهكیلویه و بویراحمد همچون سایر نقاط كشور لحظه تحویل سال را در كنار حرم امامزادگان حضور می یابند و آغاز سال نو را با راز و نیاز و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) جشن می گیرند كه سنت پسندیده ای محسوب می شود.

خطیب جمعه یاسوج افزود: امسال در مراسم لحظه تحویل سال كه در كنار حرم امامزادگان برگزار می شود عده ای از روحانیون حوزه علمیه قم نیز حضور دارند و اقدام به سخنرانی برای مردم شركت كنندگان در این برنامه ها خواهند كرد.

وی همچنین به سالروز ارتحال حاج سیداحمد آقا فرزند امام خمینی (ره) اشاره و بیان كرد: ایشان دارای شخصیت والایی بود و نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت. ك/2

671/7535



:: برچسب‌ها: موزه ,
:: بازدید از این مطلب : 333
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : جمعه 26 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش ایرنا، مردم قم در مسیر استقبال كه از سه راه بازار قم آغاز شد با ایجاد ایستگاه های صلواتی و دود كردن اسپند از این كاروان به گرمی استقبال كردند.

اعضای این كاروان عمدتا متشكل از فعالان اجتماعی كشورهای هند، پاكستان، اندونزی، فیلیپین و مالزی و چند عضو از دیگر كشورهای اسلامی هستند كه با هدف بیداری اسلامی و اعلام مظلومیت مردم فلسطین به كشورهای مختلف سفر خواهند كرد.

حذف كامل محاصره بیت المقدس و غزه شعار اصلی و از اهداف این حركت نمادین در سطح بین المللی است.

25 نفر از افراد این كاروان 150 نفره را بانوان تشكیل می دهند و 40 نفر از این كاروان، ایرانی و بقیه از ملیت ها و ادیان مختلف كشورهای آسیایی هستند.

از برنامه های این كاروان در قم شركت درهمایش گرامی داشت ' كاروان جهانی الی بیت المقدس ' در مدرسه عالی امام خمینی قم است.

حجت الاسلام والمسلمین 'عباس كعبی' عضو مجلس خبرگان رهبری و آیت الله 'مهدی هادوی تهرانی' از اساتید برجسته حوزه علمیه قم سخنرانان این همایش است.

این كاروان قرار است روز 30 مارس ( 11 فروردین) سالگرد حمله سال 1976 رژیم صهیونیستی به منطقه جلیلیه در بیت المقدس، در كشور اردن حضور یابند.

یك كاروان از آسیا و از مسیر اروپا و كاروانی از لندن حركت خود را آغاز و خود را به اردن می رساند و كاروانی دیگر از آفریقا هم پس از عزیمت از مصر وارد اردن خواهد شد.

از سوی از استرالیا و آمریكای جنوبی و شمالی نیز كاروانی به اردن عزیمت می كند و به سایر كاروان ها ملحق خواهد شد.

كاروان جهانی الی بیت المقدس روز پنجشنبه 25 اسفندماه از مرزهای میرجاوه وارد كشور شده و پس ازعبور از شهرهای زاهدان، كرمان، یزد، قم، تهران وارد تبریز و پس از بدرقه ، كشور را به مقصد اردن ترك خواهد كرد.

7401/ 7408/ 550/330



:: برچسب‌ها: زمستان , توکیو ,
:: بازدید از این مطلب : 405
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : جمعه 26 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

سرپرست و مسوول برگزاری اردوی تیم ملی هندبال نوجوانان گفت: این اردو با شركت 40 ورزشكار نوجوان از استانهای مختلف كشور به مدت یك هفته در اراك برگزار شد.

'ابوالفضل اكبرآبادی' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 'محسن طاهری' سرمربی تیم ملی هندبال نوجوانان بر روند برگزاری و تمرین های این تیم نظارت كامل داشت.

وی ادامه داد: در پایان این اردو 25 نفر از بازیكنان برگزیده برای مرحله سوم آمادگی تیم ملی كه دهم فروردین ماه آتی در تهران برگزار خواهد شد انتخاب شدند.

سرپرست تیم ملی هندبال نوجوانان خاطر نشان كرد: تا انجام بازی های آسیایی كه شهریور ماه سال آتی به میزبانی قطر برگزار خواهد شد، تیم ملی هندبال نوجوانان كشور 12 دوره اردوی آمادگی در نقاط مختلف برگزار خواهد كرد.

اكبرآبادی اظهار كرد: همچنین تا بازیهای آسیایی این تیم به دو تورنمنت خارجی در آسیا و اروپا اعزام خواهد شد تا بازیكنان به آمادگی و هماهنگی كامل برسند.

وی یادآور شد: همچنین تا قبل از بازی های آسیایی قطر در صورت حمایت مالی و وجود اسپانسر مسابقات شش جانبه هندبال با حضور دو تیم آسیایی، یك تیم اروپایی و دو تیم از داخل كشور و یك تیم از استان مركزی با عنوان جام امام خمینی(ره) یا امیركبیر در اراك برگزار خواهد شد.

سرپرست تیم ملی هندبال نوجوانان كشور بیان كرد: در این اردو سه بازیكن و یك مربی از استان مركزی حضور داشتند.

517/507



:: برچسب‌ها: روز , موسیقی ,
:: بازدید از این مطلب : 297
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : جمعه 26 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

حجت الاسلام 'سیدرضا قدسی' در خطبه های آخرین نماز جمعه شهرستان آستارا در سال 90 افزود: هر زمان ایران اسلامی در برابر فشارها و كنشهای سیاسی از سوی دشمنان این مرز و بوم مواجه شده ولایت فقیه گرهگشای تمامی امور بوده است.

وی مقام عظمای ولایت را سكاندار و هدایت كننده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عنوان و بیان كرد: ولایت فقیه نعمتی است كه پس از پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی نصیب ملت ایران شد و حفظ این موهبت الهی وظیفه تمامی مردم است.

او اضافه كرد: اگر ولایت فقیه نبود دشمنان قسم خورده این مرز و بوم با هر ترفندی تمامی ارزشهای ایران اسلامی را نابود می كردند.

حجت الاسلام قدسی با اشاره به حضور آگاهانه مردم ایران در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان كرد: دلیل اصلی حضور مردم در این عرصه سیاسی دفاع از انقلاب و حمایت از ولایت فقیه بود.

خطیب جمعه آستارا تصریح كرد: تا مردم این رهبری را دارند انقلاب همیشه پایدار بوده و روز به روز اقتدار جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی افزونتر خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به فرا رسیدن سالروز رحلت فرزند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران گفت: اخلاص، شكیبایی، تواضع و پیروی از آرمانهای انقلاب اسلامی از شاخصه های اصلی سیداحمد خمینی بود كه یاد آن عزیز را گرامی می داریم.

او به نزدیك شدن بهار طبیعت نیز اشاره كرد و عید باستانی نوروز را به تمامی ملت ایران به ویژه اهالی مرزنشین شهرستان آستارا تبریك گفت.ك/2

7105 / 535/ 603



:: برچسب‌ها: بهار ,
:: بازدید از این مطلب : 397
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : جمعه 26 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش روز جمعه ایرنا ، این در حالی است كه سلامت روانی نیروهای غربی خارج از مرزها نیز همچنان مورد تردید كارشناسان و متخصصان امر است.

فرانسه درشرایطی قصد اعزام تعدادی روانكاو به میان نیروهای خود در خارج از مرزهای این كشور را دارد كه یك نظامی آمریكایی اخیرا دراقدامی جنون امیز به سوی افراد عادی درافغانستان شلیك كرده و شماری از آنان را قتل و عام كرد.

این اقدام نظامی آمریكایی ، فشارهای افكار عمومی و مسوولان افغان از جمله ' حامد كرزی ' رییس جمهور به نیروهای ائتلافی - آمریكایی دراین كشور را در پی داشت تا جایی كه كرزی از نیروهای اشغالگر خواست تا در زمینه خروج از كشور تسریع كنند.

این درحالی است كه بر اساس تقویم آمریكایی مقرر شده كه نیروهای اشغالگر تا اواخر سال 2014 میلادی خاك افغانستان را ترك كرده و امنیت محل را به نیروهای افغان واگذار كنند.

منابع خبری فرانسوی اعلام كردند كه قرار است شماری از روانكاوان ارتش فرانسه ظرف روزهای آتی در صحنه های عملیاتی خارج از كشور به ویژه در خاك افغانستان حاضر شده و تاثیرات روحی ویژه این عملیات در افغانستان روی نظامیان را بررسی كنند.

قراراست ریاست این ماموریت را دكتر ' یان اندروتان ' ، / yann andruetan/ روانكاو متخصص شاغل در بیمارستان تحقیقی قوای مسلح فرانسه (HIA) در ' سنت آن ' واقع در شهر بندری تولون عهده دار شود.

در همین حال بررسی های میدانی اخیر نیز نشان می دهند كه آثار عملیاتی و مشاهده زخمی ها و یا كشته شدگان علاوه بر فرد، بر محیط نیز اثراتی به همراه دارد كه هدف عمده مطالعه آنان جلوگیری از بروز خطرات دیگری از سوی نظامیان برای خود و دیگران است.

به نوشته منابع فرانسوی ، هفته گذشته نیز ارتش آمریكا نتایج مطالعاتی را در مجله ' اینجری اند پریونشن ' ، / Injury and prevention/ منتشر كرد كه براساس آن میزان خودكشی در میان نظامیان آمریكایی در فاصله زمانی 2004 تا 2008 میلادی 80 درصد رشد داشته است. نیمی از این افراد كسانی بوده اند كه از عراق بازگشته اند.

دیگر مجلات تخصصی غربی نیز از افزایش استرس و اضطراب مفرط و علائمی از این دست سخن می گویند كه میزان افزایش آن برای نظامیان بازگشته از عراق 16 درصد و از افغانستان 11 درصد بوده است.

هم اكنون تعداد سه هزار و 600 نظامی فرانسوی در خاك افغانستان حضور دارند.

تاكنون دهها تن از نظامیان فرانسوی از سال 2001 میلادی زمان اعزام نیروهای ائتلافی به افغانستان در درگیریهای مختلفی جان باخته اند.

ساركوزی و كرزی در جریان دیدار اخیر خود درالیزه در پی افزایش شمار حملات علیه نیروهای فرانسوی در خاك افغانستان كه حدود 10 كشته به فاصله اندكی برجای گذاشت، تصمیم گرفتند كه نیروهای فرانسوی خارج از چارچوب تقویم آمریكایی خاك افغانستان را ترك كنند.

اروپام **1495**1423



:: برچسب‌ها: فیلم ,
:: بازدید از این مطلب : 379
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : جمعه 26 اسفند 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش ایرنا به نقل از شبكه خبر آسیا، وزیر خارجه اندونزی گفت: آمریكا باید برای رفع سوء ظن های ایجاد شده در منطقه علت استقرار این نظامیان در استرالیا را توضیح دهد.

وی در مصاحبه خود با روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد استرالیا، همچنین از این كشور خواست تا طلوع چین را به عنوان یك قدرت جدید امری طبیعی و نه تهدید كننده بداند.

مارتی ناتالگاوا در عین حال تصریح كرد: اگرچه استقرار این نیروها اندونزی را مورد هدف قرار نداده است، اما چنانچه توضیحات لازم در این باره منتشر نشود، باعث ایجاد بدگمانی در میان دیگران خواهد شد.

وی تاكید كرد: زمینه های بالقوه زیادی در منطقه برای كشمكش و درگیری وجود دارد و اگر ما برپایه پیش فرض های هرج و مرج طلبانه قضاوت كنیم، آنگاه هركسی بر اساس بدترین سناریوها رفتار خواهد كرد.

دولت آمریكا ماه نوامبر گذشته میلادی اعلام كرد 2500 تفنگدار دریایی خود را تا سال 2017 در پایگاه نظامی داروین استرالیا مستقر خواهد كرد.

بسیاری از دولت ها و تحلیلگران منطقه این اقدام دولت آمریكا را تلاشی برای اعلام نگرانی های واشنگتن از ابراز وجود چین و مقابله با افزایش نفوذ این كشور در منطقه جنوب شرق آسیا می دانند.

آساق**335



:: برچسب‌ها: کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 280
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : جمعه 26 اسفند 1390 | نظرات ()